روغن صنعتی شل

آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell

آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell

گریس پایه لیتیوم shell از جمله باکیفیت ترین و پرکاربردترین نمونه از گریس هایی بوده که در بازار موجود می باشند, برای آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell با ما در این مقاله همراه باشید.

بررسی و آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell:

گریس همانند انواع روغن صنعتی به عنوان یک نوع ماده روان کننده، برای قطعات مکانیکی که در معرض خطر سایش قرار دارند، استفاده می شود. این گریس اصطکاک را کمتر نموده و در نتیجه از سایش قطعات فلزی جلوگیری می کند.

گریس ها معمولا از نظر پایه صابونی قوام دهنده، به نمونه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که بهترین آن ها گریس پایه لیتیوم shell می باشد.

 

 

 

آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell

کاربرد گریس پایه لیتیوم

گریس پایه لیتیوم یکی از متداول ترین گریس های موجود در جهان بوده که هم کاربرد و هم محبوبیت زیادی در سراسر جهان دارا است. زیرا بسیاری از ویژگی های مطلوب روانکاری با شرایط سخت کاری را دارا است. بیشتر مصرف این گریس در شاسی های خودرو و همچنین انواع بلبرینگ به منظور روانکاری می باشد. دارای نقطه آتش تا 360 درجه فارنهایت بوده و تا دمای 300 درجه فارنهایت به خوبی کار کرده و بازدهی مطلوبی را برای تجهیزات صنعتی به وجود می آورد. در برابر آب عکس العمل نشان داده و به هیچ وجه با آن ترکیب نمی شود. از این رو در صنایع دریایی و مناطق رطوبتی هم مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل میزان گرانروی مطلوب میزان پمپ شوندگی بسیار خوبی داشته و در دمای پایین هم یخ نمی زند و خاصیت اصلی خود را از دست نمی دهد. البته باید توجه داشته باشید که گریس پایه لیتیوم های تولید شده در برندهای مختلف کیفیت مطلوب را ارائه نمی دهند. برای خرید چنین محصولاتی باید حتما از برندهای مطرح خرید خود را انجام دهید. همچنین برخی از تولید کنندگان گریس لیتیوم به دلیل فروش بیشتر افزودنی های خاصی را به گریس پایه لیتیوم اضافه می کنند تا در برابر شرایط بد کاری هم واکنش مناسبی داشته باشد. از این رو می توانید قبل از خرید از برندهای مختلف در مورد ویژگی های آن تحقیق داشته باشید. اما باید بدانید که در بسیاری از کارخانجات و صنایع خودروسازی، هواپیما سازی، راه آهن، تجهیزات دریایی، ماشین آلات سنگین از همین گریس استفاده می شود. زیرا این گریس به عنوان ضخیم کننده روغن شناخته شده و به دلیلی چسبندگی عالی به هیچ وجه باعث ورود آلودگی به تجهیز نمی شود. زیرا جنس آن از چربی است.

برتری گریس پایه لیتیوم نسبت به دیگر گریس ها

گریس پایه لیتیوم به دلیل همه منظوره بودن و دارا بودن دیتاشیت مطلوب حدود 75 درصد سهم بازار از فروش گریس را نصیب خود کرده است. زیرا به دلیل استفاده در بلبرینگ ها و شاسی ها از گریس های کلسیم که فقط مختص شاسی و گریس سدیم که فقط مختص بلبرینگ می باشد برتر است. یعنی هر دو کاربرد گریس کلسیم و سدیم را در خود دارا است و با یک تیر می توانید دو نشان را بزنید. این دو حالت در واقع به دلیل این است که گریس کلسیم در آب پایداری خوبی داشته اما در برابر حرارت بالا مشکل دارد. در مقابل گریس سدیم خلاف گریس کلسیوم عمل کرده و در برابر آب مشکل دارد. اما گریس لیتیوم هر دو عیب را پوشش داده و یک عملکرد مطلوب را برای کاربرد انواع تجهیزات ارائه می دهد. همچنین یکی دیگر از برتری های این گریس نسبت به دیگر گریس ها قابلیت سازگاری بالای آن با دیگر گریس ها می باشد. یعنی در ترکیبات آن هم فازی با دیگر گریس ها موجود است. زیرا برخی از ماشین آلات و دستگاه های خاص وجود دارند که گریس لیتیوم به تنهایی قادر به بهبود عملکرد آنها نمی باشد. برای این موارد باید از گریس های کمپلکس لیتیوم، پلی اوره و … استفاده کرد. اما گریس پایه لیتیوم به راحتی با آنها ترکیب شده و پایداری بالایی را ایجاد می کند.

ویژگی ها و کاربردهای گریس لیتیوم

همانطور که میدانید تمامی گریس ها از سه قسمت تشکیل می شوند که قسمت اصلی روغن پایه بوده که حدود 80 درصد گریس را تشکیل می دهد و حدود 10 تا 15 درصد غلیظ کننده بوده که میزان چسبندگی آن را تعیین می کند و در آخر مواد افزودنی است که ویژگی های مطلوب زیادی را ایجاد می کند. از این رو گریس پایه لیتیوم هم با توجه به نوع مدلی که تولید می شود ویژگی های مطلوب زیادی را به شما ارائه خواهد داد. بر فرض مثال گریس لیتیوم PX3-100 MP2 یکی از این نمونه ها بوده که هم دارای استقامت مکانیکی بالا بوده و هم در برابر حرارت زیاد مقاومت خوبی دارد. همچنین گستره دمایی کاری توسط این گریس بین 20 درجه منفی تا 120 درجه بوده و در برابر اکسیداسیون مقاومت مطلوبی را ارائه می دهد. از دیگر ویژگی های مطلوب گریسهای پایه لیتیوم برندهای معروف نظیر شل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روانکاری بسیار مطلوب
  • جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به درون تجهیزات و عدم خرابی آن
  • ضد خوردگی بالا
  • مقاومت مطلوب در برابر درجه حرارت زیاد تا 140 درجه سانتی گراد
  • مقاومت بالا در برابر آب و ضد اکسایش قوی

این موارد برترین ویژگی های این گریس بوده که با توجه به نوع مدل میزان مقاومت آنها تغییر می کند. با رجوع به محصولات لیتیومی گریس و مشاهده مدل های آن می توانید محصول مورد نظر خود را سفارش دهید. تمامی اطلاعات در غالب یک برگه تحت عنوان دیتاشیت موجود بوده و با مطالعه آن و شناخت تجهیزات خود می توانید نسبت به خرید اقدام کنید.

از مهمترین کاربردهای گریس پایه لیتیوم می توان به: قطعات گردنده خودرو، موتورهای الکتریکی، بلبرینگ های پمپاژ آب، نوار نقاله و … اشاره کرد. زیرا میزان تحمل فشار بسیار بالایی داشته و در اکثر تجهیزات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد.

 

درباره آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell:

یکی از برترین تولید کنندگان گریس شل, شرکت آلمانی شل است, همچنین یکی از معروف ترین و کاربردی ترین نمونه از محصولات تولیدی این شرکت، گریس پایه لیتیوم shell می باشد.

انواع گریس در شرکت shell تولید می شود، که از بین آن ها می توان به گریس پایه کلسیم و گریس پایه سدیم نیز اشاره نمود.

 

آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell

 

اما معمولا کاربرد گریس پایه لیتیوم shell بسیار بیشتر از سایر گریس های تولیدی این شرکت می باشد. از این رو معمولا عرضه و تقاضای این گریس پایه لیتیوم در بازار بسیار زیاد می باشد.

معمولا خواص گریس وابسته به نوع صابون پایه ای بوده که در آن ها بکار رفته است, به همین خاطر معمولا در بازار, اغلب گریس ها را با توجه به صابون پایه شناسایی می کنند.

 

آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell

 

معمولا در بازار گریس پایه لیتیوم shell را گریس چند منظوره و یا Multi purpose نیز می گویند, البته به خاطر ویژگی هایی که این نوع گریس دارد، آن را گریس نسوز نیز می نامند.

بدین ترتیب می توان گفت که کیفیت و کاربرد های هر نوع گریس، به صابون پایه آنها بستگی دارد. معمولا تفاوتی که انواع گریس با هم دارند، مربوط به پایداری آن ها در برابر آب و  حرارت می باشد.

 

آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell

 

آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell و مزایای این گریس:

در این قسمت از مقاله به مزایای این نوع گریس می پردازیم.

  • پایداری حرارتی بسیار مناسبی دارد.

معمولا گریس پایه لیتیوم از گریس پایه سدیم و گریس پایه کلسیم پایداری بیشتری در برابر حرارت دارد.

بدین ترتیب می توان به راحتی در دستگاه های صنعتی و ماشین آلات مختلفی که در اثر کار کردن داغ می شوند، از گریس پایه لیتیوم استفاده نمود.

  •  در برابر آب مقاومت خوبی دارد.

پایه لیتیوم معمولا از نظر مقاومت در برابر آب نسبتا مناسب بوده است, از این رو در محیط های مرطوب نیز می توان به راحتی از این نوع گریس استفاده نمود زیرا کیفیت خود را به خوبی حفظ می کند.

بدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که گریس پایه لیتیوم shell, گزینه مناسبی برای محیط های داغ یا گرم و یا محیط های مرطوب است.

بررسی قیمت و کاربرد این گریس در صنعت:

همان طور که اشاره کردیم, گریس پایه لیتیوم یکی از کاربردی ترین نمونه از انواع گریس shell می باشد. این نوع گریس که به گریس نسوز نیز معروف است، معمولا قیمت بالاتری نسبت به گریس پایه کلسیم و گریس پایه سدیم دارد.

معمولا بیشترین کاربردی که از پایه لیتیوم shell می شود، استفاده از آن جهت گریس کاری چرخ خودرو های سبک و سنگین می باشد.

بدین ترتیب معمولا در بازار نوع پایه لیتیوم به نام گریس چرخ نیز معروف می باشد. استفاده بسیار زیاد از این گریس در چرخ انواع ماشین آلات باعث شده که کاربرد پایه لیتیوم از سایر گریس هایی که در بازار موجود است همچون گریس توتال و … بسیار بیشتر باشد.

 

 

 

آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell

 

 

 

معمولا حرارت و رطوبت نمی توانند از کیفیت پایه لیتیوم shell بکاهند, به همین خاطر می باشد که این گریس کارایی بسیار مناسبی در چرخ ماشین آلات دارد.

بدین ترتیب می توان از آن به عنوان یکی از کاربردی ترین نمونه از گریس های تولید شده توسط شرکت shell نام برد.

انواع گریس پایه لیتیوم

گریس پایه لیتیوم یکی از انواع گریس ها بوده که ماده سازنده آن از فلز لیتیوم می باشد. در حالت کلی تمامی ماشین آلات برای اینکه بتوانند به خوبی کار کنند نیازمند به گریس کاری هستند.

هیچ ماشینی در دنیا وجود ندارد که بدون گریس و روانکاری بتواند برای مدت زمان زیادی کار کند. زیرا در تمامی دستگاه ها و یا اکثر آنها بلبرینگ وجود داشته و برای عملکرد مطلوب آن نیاز به گریس در آن احساس می شود. در واقع پیدایش گریس دقیقا بعد از اختراع چرخ ها به وجود آمده است. در اوایل از پی و روغن جانوران برای روانکاری چرخ و محور استفاده می شد.

سپس بعد از آن اولین گریس تقریبا استاندارد از ترکیب آهک با روغن های گیاهان ساخته شده است. این نوع گریس تقریبا جامد به عنوان یک محصول همه فن حریف در تمامی لوازم و دستگاه های دوران قدیم مورد استفاده قرار می گرفت. اما بعد از چند سال و پیشرفت شگرف در زمینه ساخت و طراحی ماشین آلات با ابزارهای مختلف، وجود روغن و گریس های متنوع احساس می شد.

زیرا پارامترهای عملیاتی هر وسیله و تجهیزی نظیر سرعت کاری، میزان تحمل بار، دما و … در هر تجهیز دچار تغییرات زیادی شده و با گریس مورد نظر و تک کاره مدت زمان زیادی روانکاری مطلوب انجام نمی شود. تنوع در تجهیزات باعث شده است که تعداد بسیار زیادی گریس تولید و روانه بازار شود و یکی از آنها گریس پایه لیتیوم می باشد که همه منظوره بوده و کاربرد بسیار زیادی نسبت به دیگر گریس ها دارد.

ترکیبات گریس

تمامی گریس ها در حالت کلی از سه بخش مهم تشکیل می شوند که درصد ترکیبات آنها با هم کمی متفاوت می باشد. مهمترین و پایه ای ترین بخش سازنده گریس، روغن پایه بوده که بین 80 تا 90 درصد حجم گریس را تشکیل می دهد.

استفاده از روغن های پایه معدنی یا گیاهی در نوع استفاده بسیار تاثیرگذار است. بخش دوم مربوط به غلیظ کننده ها بوده که حدود 10 تا 15 درصد حجم گریس ها را به خود اختصاص می دهد و موجب چسبندگی در حین روانکاری می شود. بخش سوم هم مواد افزودنی بوده که 5 تا 10 درصد حجم گریس را تشکیل می دهد و دارای انواع مواد افزودنی متناسب با نوع کار می باشد.

مواد پایه گریس ها هم تماما از نوع فلز متناسب با ماشین آلات مختلف طراحی شده است که شامل لیتیوم، آلومینیوم، کلسیم، سدیم، لیتیوم کمپلکس، پایه رس، پلی اوره و … می باشد. در کل تمام گریس های تولید شده مهمترین و پرفروش ترین نوع گریس مربوط به گریس پایه لیتیوم بوده که 75 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده است. زیرا در طراحی آن سعی شده است که چند منظوره باشد و بخش های مختلف سیستم را تحت روانکاری قرار دهد.

گریس چند منظوره لیتیوم

گریس چند منظوره به گریسی گفته می شود که از آن برای بیشتر از یک کاربری استفاده شود. گریس پایه لیتیوم یکی از این موارد بوده که با بکارگیری آن هم در وسایل شاسی و هم در انواع بلبرینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهیم گریس پایه لیتیوم را در نظر نگیریم، باید دو گریس را خریداری کنیم که یکی گریس پایه آلومینیوم بوده که فقط برای شاسی و گریس سدیم برای بلبرینگ ها و انواع رولبرینگ ها مورد استفاده قرار می گیرد. از خصوصیات گریس کلسیم می توان به سازگاری و تحمل پذیری بالا در مواجه با آب اشاره کرد اما در برابر دما با تغییرات بالا چندان کارایی ندارد. در مقابل گریس نوع سدیم دقیقا عکس حالت آلومینیومی بوده و در برابر طیف وسیعی از تغییرات دما مقاومت بالایی داشته اما در برابر آب مقاومت خوبی ندارد. گریس پایه لیتیوم چیزی بین این دو گریس بوده و از این رو با آمدن آن بازار فروش را تحت تاثیر خود قرار داده است.

برخی دیگر از ماشین آلات مدرن وجود دارند که گریس پایه لیتیوم به تنهایی قادر نیست کارایی مطلوب را برای آن برآورده کند. به همین علت باید از گریس های سطح بالاتر از نوع لیتیوم استفاده شود که نمونه های مطلوب آن عبارتند از: لیتیوم کمپلکس، آلومینیوم کمپلکس، کلسیم سولفونات، گریس پایه رس می باشد. اما مهمترین فاکتورهای گریس های اشاره شده سازگار بودن آن با گریس لیتیومی می باشند.

گریس لیتیوم کمپلکس

گریس لیتیوم کمپلکس و کلسیم سولفونات تقریبا دارای عملکرد یکسانی هستند که در ادامه آن ها را با هم مقایسه می کنیم. گریس های مبتنی بر پایه لیتیوم کمپلکس دارای پایداری مطلوب، درجه حرارت بالا و مقاومت در برابر آب می باشند. برخی از شرکت های مطرح جهان نظیر شل هم با اضافه کردن افزودنی های مطلوب به این نوع گریس، بازدهی آن را افزایش داده اند. استفاده و بکارگیری از این گریس مشخصات NLGI-GC-LB را به خوبی پاسخگو بوده و به دلیل دارا بودن افزودنی های مطلوب دارای خاصیت ضد خورندگی بالا، ضد زنگ و … می باشند.

اما در مقابل این گریس، نوع کلسیم سولفونات فاقد مواد افزودنی بوده و در کاربردهای واقعی بهتر از نوع لیتیوم عمل می کند. پایداری مکانیکی گریس کلسیم سولفونات از نوع لیتیومی خود بالاتر بوده و سازگاری خوبی هم در ترکیب شدن با هم دارند. اگر چه در چند آیتم نوع کلسیمی بهبود بیشتری نسبت به نوع لیتیومی دارد. اما باید این را بدانید که گریس پایه کلسیم سولفونات دارای پمپاژ پایین و هزینه به مراتب بیشتری می باشد. اگر هزینه برای شما جز اولویت می باشد قطعا نوع لیتیوم کمپلکس پاسخگو نیاز شما خواهد بود.

در مجموع گریس پایه لیتیوم به دلیل نسوز بودن و مقاومت بالا در برابر آب و خاصیت های متنوع بالا ارزش خرید بالایی دارد. شرکت بزرگ فیدارگستر مفتخر است بهترین نوع گریس های پایه لیتیوم را با هزینه مطلوب و اصل بودن کالا به خریداران ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مدت زمان ارسال محصولات می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

امیدواریم با مطالب گفته شده آشنایی با گریس پایه لیتیوم shell برای شما اتفاق افتاده باشید.

 

درباره شرکت فیداراویل و وب سایت ما:

بازرگانی روغن صنعتی فیداراویل در زمینه توزیع و فروش انواع روانکار اعم از انواع گریس از جمله  گریس نسوز و انواع روغن صنعتی در برند های معروف آن ها همانند روغن صنعتی توتال, روغن صنعتی شل و روغن صنعتی بهران که خود شامل روغن بهران حرارت، روغن بهران بردبار و روغن بهران هیدرولیک h68 می باشد, بیش از یازده سال است که فعالیت می کند.

برای مشاهده بیشتر محصولات شرکت ما به صفحه فروشگاه روغن صنعتی ما رجوع کنید و یا در صورت نیاز به مشاوره یا دریافت اطلاعات بیشتر نظیر قیمت روغن صنعتی و … از طریق شماره های ثبت شده این وب سایت با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید.

 همچنین می توانید جهت خرید انواع محصولات صنعتی همانند انواع زنجیر صنعتی و انواع بلبرینگ و … به وب سایت فیدارگستر ما مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *