دانستنی های روغن صنعتی و گریس

کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد

کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد

با ما همراه باشید تا در ادامه با کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد آشنا شوید.

کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد

این روزها استفاده ی مکرر و همگانی از خودرو سبب شده است عموم مردم با روغن های هیدرولیک و کاربرد آنها آشنا شوند، اما صنعت خودرو تنها صنعت مصرفی روغن هیدرولیک نیست.

 

آیا تا کنون از کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد، برق، ساختمان سازی و… چیزی شنیده اید؟

این محتوا با هدف تعریف روغن هیدرولیک و آشنا کردن شما با کاربرد آن در صنایع مختلف بالاخص صنعت فولاد جمع آوری شده است، اگر کسب و کار شما در ارتباط با این صنایع است بهتر است این محتوا را تا پایان مطالعه نمایید تا با این روغن صنعتی پرکاربرد و خصوصیات آن بخوبی آشنا شوید.

شاید در نگاه اول اینطور بنظر برسد که روغن هیدرولیکی صرفا برای روان کنندگی فرمان خودرو و افزایش سرعت و قدرت آن مورد استفاده قرار میگیرد اما این تنها کاربرد روغن هیدرولیک نیست.

 

روغن هیدرولیکی به عنوان یک سیال تولید شده است تا در  روان کردن پمپ های بزرگ و بازوهای حرکتی مورد استفاده قرار گیرد همین هم سبب شده در سیستم های هیدرولیکی صنایع مختلف کاربرد پیدا کند.

 Hlp تولید شده است، تا به سرعت حرکات قطعات هیدرولیکی کمک کند که این کمک کردن شامل افزایش قدرت، سرعت، و روان کنندگی حرکت در آن هاست و در دو نوع روغن نفتی و روغن سنتتیک تولید میشود.

انواعی از روغن ها :

روغن نفتی: روغن هیدرولیک نفتی که با نام تجاری مینرال شناخته شده است حاصل برش نفتی، از نفت خام پالایشگاه هاست‌

این روغن با اضافه کردن ادیتو های شیمیایی کاربرد ویژه تری پیدا میکند و عملکرد آن به میزان کیفیت همین ادتیو های شیمیایی وابسته است.

 

 روغن هیدرولیک نفتی در قدیم استفاده بیشتری داشت اما از آنجا که استفاده از روغن مینرال سبب ایجاد آلودگی در سیستم های هیدرولیکی میشود روغن های سنتتیک جایگزین مناسبی برای آنها شده اند.

 

روغن سنتتیک: روغن سنتتیک نوع دیگری از روغن های هیدرولیکی است که برخلاف روغنهای مینرال که پایه آنها معدنی است از فسفات استر یا پلی ال استر تولید میشوند و علاوه بر ادیتوهای شیمیایی مواد دیگری من جمله الکل های آروماتیک، اسید فسفریک و اسید های چرب و… در تولید آنها نقش دارند.

 نوع دیگری از این روغن ها موجود است که پایه آنها «آب – گلایکول » است؛ چهل درصد این روغن ها را عموماً آب تشکیل میدهد که همین امر سبب میشود در برابر آتش سوزی مقاومت ویژه‌ای از خود نشان دهند. 

 

در ادامه این مطلب ما کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد، خودرو، الکترونیک و دیگر صنعت ها را مورد بررسی قرار میدهیم تا از این طریق به شناخت ویژه تری از این محصول صنعتی برسیم.

کاربرد روغن ها در صناع فولاد :

صنایع فولاد: کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد اگر بیشتر از صنعت خودروسازی نباشد کمتر هم نیست .

همانطور که گفتیم نوع دیگری از روغن های هیدرولیکی علاوه بر مبحث روان کنندگی که قبلاً نیز در همین مقاله در رابطه با آنها توضیحات لازمه را ارائه دادیم  به عنوان روغن نسوز یا سنتتیک برای برش ورقهای فولادی کاربرد پیدا میکنند.

 

 به گونه ای که نوک مته یا دریل یا هر صفحه برش دیگری که مد نظر است را به روغن سنتتیک آغشته میکنند تا فولاد به علت مجاورت با حرارت داغ نکند و در نهایت نشکند.

همین نوع برش سبب شده است که فولاد ها به انواع ساده و ویژه تبدیل شوند، فولاد های معمولی در تهیه ظرف و ظروف فلزی کاربرد دارند اما فولاد های نسوز در امور ظریف تر و تخصصی تر من جمله ساخت محفظه های عملیات حرارتی، مهندسی راکتور، مخازن تحت فشار، ساخت دیگ های بخار و… مورد استفاده قرار میگیرند.

انواع صنعت ها و کاربرد روغن در آن ها  :

صنایع خودرو: امروزه از سیستم های هیدرولیکی در خودرو استفاده میشود و تمامی خودروها بالاستثنی  فرمان هیدرولیک دارند و استفاده از روغن هیدرولیک در این صنعت بسیار مرسوم است نبود این روغن سبب میشود سیستم چرخ های ماشین کند عمل کند و عملکرد و کارایی خود را از دست بدهد از همین  رو این روغن ها در صنعت خودروسازی بسیار پرکاربرد اند.

 

صنعت الکترونیک: صنعت برق یکی دیگر از صنعت هایی است که نسبت به صنایع نام برده شده کمتر از این روغن بهره میبرد این روغن در ماشین های پرس، نورد و… کاربرد دارد.

علاوه بر اینها در صنعت ساختمان سازی و در بتن سازی نیز کارایی دارد.

 

مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد برای آن بود که شما بیشتر با روغن هیدرولیک و کاربرد آن آشنا شوید و از کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد که بحث عمده ی  این محتواست آگاه شوید.

اما آنچه سبب میشود این روغن کارکرد ویژه پیدا کند درجه ی کیفی و میزان گرانروی آن است.

 برخی از ویژگی های عملکردی این روغن ها :

روغن هیدرولیک بر اساس درجه کیفیت در انواع  Hl, Hlp, Hvlp تولید میشود که این سطح کیفیت را گرانروی آن مشخص میکند، هرچه گرانروی یک روغن بیشتر باشد روغن دیرتر خواص خود را از دست میدهد و در برابر حرارت مقاومت بیشتری از خود نشان میدهد.

این روغن به ترتیب در گریدهای ۲۲۰,۱۵۰,۱۰۰,۶۸,۴۶,۳۲,۲۲,۱۰,۵  تولید میشود که کاربرد گرید ۶۸,۴۶ بیشتر از دیگر گرید هاست‌.

 

مقصود از گرانروی یا ویسکوزیته مقاومت در برابر ساییدگی و اصطکاک است، در واقع گرانروی بر مقدار روغنی که مصرف میشود و آب بندی آن تاثیری مستقیم بر جای میگذارد.

 

مزیت های روغن هیدرولیک: روغن هیدرولیک از آنجا که از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است و در تولید، هیچ گونه مواد افزودنی که سرب در آنها نقش داشته باشد را به کار نمیگیرد و همچنین به علت گرانروی بالا و اصطکاک خوب، توانسته توجه بسیاری از صنعتگران را به خود جلب نماید و نسبت به دیگر روغن های صنعتی پرکاربرد تر و مفیدتر ظاهر شود.

اطلاعات بیشتر :

همانطور که گفتیم عموما مردم این روغن را به علت کاربرد و استفاده در خودروهای شخصی میشناسند اما علاوه بر خودروهای سبک در خودرو های سنگین نیز نقش دارد به عنوان مثال پنوماتیک یکی دیگر از صنایع درگیر با روغن هیدرولیک است.

 

پنو در زبان یونانی به معنای باد است و هر چیزی که با باد کار میکند را پنوماتیک مینامند مثلاً یک جک که توسط پمپ باد با فشار هوا بالا و پایین میشود؛ که عموما در سیستم تعلیق اتوبوس ها و ماشین های سنگین و از این قبیل خودروها کاربرد دارد.

 

 از دیگر ویژگی های روغن هیدرولیک فیلتراسیون و جداسازی هوا در قطعات مختلف است که همین سبب شده در پمپ ها و جک های پنوماتیکی نیز کاربرد پیدا کند.

 

روغن هیدرولیکی در نوع سنتتیک ضد آتش است و با روانکاوی مانع زنگ زدگی قطعات دستگاه ها میشود همین مزیت ها سبب شده این روغن با صنعت فولاد نیز رابطه ای ناگسستنی پیدا کند و کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد بسیار ویژه و جدایی ناپذیر شود.

اطلاعاتی درباره ی روغن درجه یک :

 

روغن هیدرولیک درجه یک: روغن هیدرولیک در درجه کیفی های متفاوت و در انواع گیاهی و صنعتی تولید می شود و بسته به میزان گرانروی که دارد کیفیت متفاوتی به خود میگیرد که هر سطح کیفی آن در موارد خاصی به کار میرود؛ استفاده از هر سطح آن بسته به نیازی است که از آن توقع میرود اما به طور کلی انتظاراتی از این روغن وجود دارد که تعیین میکند روغن تهیه شده از روغن های هیدرولیکی درجه یک و با کیفیت موجود در بازار است یا خیر، که در صورت پیروی از این انتظارات میتوان گفت یک روغن هیدرولیکی کارآمد و پر کاربرد است، از همین رو در خرید روغن هیدرولیکی باید به مواردی که در پایین به آنها اشاره میکنیم توجه ویژه کنید و در صورت دارا بودن این ویژگی ها اقدام به خرید روغن نمایید.

 

در وهله ی اول همانطور که میدانید روغن هیدرولیک برای روانکاوی مورد استفاده قرار میگیرد و هر چند این تنها مزیت و ویژگی روغن های هیدرولیکی نیست اما مهمترین کاربرد آنها به شمار میرود، از همین رو روغن هیدرولیکی مناسب باید بتواند قطعات یک سیستم هیدرولیکی را به خوبی روانکاوی کند و از اصطکاک و سایش آن ها جلوگیری نماید. علاوه بر آن لازم است که بتواند در انتقال فشار خوب عمل کند و نیروی لازمه جهت حرکت اجزای محرک را فراهم آورد.

دیگر انتظارات روغن هیدرولیک :

انتظار دیگری که از روغن هیدرولیکی میرود دوام و بقای آن در شرایط محیطی مختلف است به این معنا که این روغن باید بتواند در فشارهای بسیار بالا یا بسیار پایین خواص مکانیکی خود را حفظ کند و در آخر از از صداها و لرزش های حاصل از ضربات فشار کم کند.

 

دارا بودن این ویژگی ها سبب میشود که یک روغن هیدرولیکی در هر نوعی و سطح کیفی که باشد از روغن های مرغوب و باکیفیت بازار به حساب آید.

تلاش ما در این محتوا آشنایی شما با کاربرد روغن هیدرولیک در صنایع فولاد، خودرو، الکترونیک و.. بود.

کشور ایران در این صنعت ها :

 کشور ما به حول و قوه الهی در صنعت فولاد از نام آوران این عرصه است و بیشتر درآمد ارزی آن از طریق سرمایه گذاری در این صنعت است از همین رو تجهیزات و دستگاه هایی که در این صنعت بکار میرود اهمیت ویژه پیدا میکند چرا که منبع درآمد بسیاری از مردم این سرزمین همین صنعت است، روغن هیدرولیکی با روان‌سازی ماشین آلات و دستگاه های مختلف سبب میشود که عمر استفاده از یک دستگاه افزایش پیدا کند و به جای خرید مجدد از همان دستگاه های قدیمی در مدت زمان طولانی تر استفاده شود که همین ویژگی توانسته در کم کردن هزینه های صنعت های مختلف مثمر ثمر واقع شود.

 

همچنین در تولید این روغن برند های داخلی مختلفی موجودند که با بکار بستن بهترین فناوری ها این روغن را در درجه کیفی بالایی تولید و در اختیار صنایع  گوناگون قرار میدهند پس در تهیه و خرید این محصول جای هیچ گونه نگرانی نیست چرا که در بالاترین درجه کیفیت در قیمتی بسیار مقرون به صرفه روانه بازار فروش میشود.

 

درباره ی ما :

برای دریافت اطلاعاتی چون قیمت روغن هیدرولیک صنعتی، لیست قیمت روغن بهران برش  لیست قیمت روغن بهران اکسترا توربو دیزل 20W50 و یا قیمت و خرید و فروش بهران توربو دیزل با ما در ادامه همراه باشید همچنین ما در فیدار سعی داشته ایم تا با برقراری امکان خرید و فروش گریس سیلیکونی و یا خرید و فروش گریس گرافیتی و یا خرید و فروش گریس مولیکوت همگی به صورت انلاین کار شما را راحت تر کرده باشیم.

برای دریافت اطلاعاتی درباره ی چگونگی بهران کمپرسور VDL 68  و قطعاتی چون بلبرینگ و یا برای دریافت قیمت و خرید و فروش روغن بهران توربو اکسترا و خرید روغن دنده خودرویی بهران سمند ویژه با ما در ادامه همراه باشید

امید است که این محتوا بتواند حق مطلب را ادا کند و در شناخت این محصول کارآمد ظاهر شود.

در پایان از لطف و همراهی شما نهایت سپاس و تشکر را داریم .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *