دانستنی های روغن صنعتی و گریس

کاربرد گریس سپلاتین در صنایع فولاد

کاربرد گریس سپلاتین در صنایع فولاد

با ما همراه باشید تا در ادامه با کاربرد گریس سپلاتین در صنایع فولاد آشنا شوید.

کاربرد گریس سپلاتین در صنایع فولاد :

بعد از نفت خام، صنعت فولاد دومین صنعت پرکاربرد در جهان است، و اقتصاد هر کشوری بسته به میزان فولاد خامی است که روزانه تولید و مصرف میشود چرا که این صنعت خود ماده اولیه ی بسیاری از صنعت های مهم و پولساز اعم از ساختمان سازی، کالاهای خانگی و… است.

تجهیزات و دستگاه های مورد استفاده در صنعت فولاد بار اقتصادی زیادی به دنبال دارند از همین رو نگهداری و تمیزکاری به موقع آنها بسیار مهم و ضروری است.

از آنجا که این دستگاه ها مدام در معرض آلودگی و گرد و غبار و همچنین جابجایی  بارهای سنگین اند روانکار ها نقشی اساسی و حیاتی در این صنعت ایفا میکنند.

روانکارهای صنعتی شامل انواع روغن ها و گریس ها هستند که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد تا  تمایز میان این دو برای شما آشکار تر شود و بسته به نیازی که دارید روانکاری مناسب انتخاب نمایید.

 

 روغن:  

هنگامی که روانکاری و خنک سازی تجهیزات صنعتی باید به صورت همزمان نجام پذیرد روغن های صنعتی اولین گزینه ی مناسب برای این کار اند و صرفا با همین هدف تولید میشوند؛ که در انواع مختلف روغن کمپرسور، روغن انتقال حرارت، روغن توربین، روغن دنده فشار قوی و … تقسیم بندی می شوند و هرکدام به صورت تخصصی برای دستگاه ها و تجهیزات خاصی کاربرد دارند  و باعث رفع لجن و رسوب و خنک سازی دستگاه ها میشوند.

 

گریس:

از دیگر روانکار های مقرون به صرفه و پرکاربرد صنعتی میتوانیم به انواع گریس ها اشاره کنیم، هرگاه نیازمند به روانکاری دستگاهی با آلودگی بالا که نشتی شدید هم دارد شدید، بدون شک گریس ها بهترین انتخاب برای شما خواهند بود.

گریس ها از جمله مهمترین روانکار های صنایع فولاد نیز هستند که با توجه به قیمت مقرون به صرفه ای که دارند، گزینه ای مناسب و اقتصادی برای صنعت فولاد به شمار می روند.

گریس سپلاتین یکی از بهترین گریس های مورد استفاده در صنعت فولاد و دیگر صنایع است اگر قصد خرید این روانکار صنعتی را دارید بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید، در ادامه ما در رابطه با گریس سپلاتین و کاربرد آن در صنعت فولاد هر آنچه را نیاز است ذکر میکنیم تا شما به عنوان یک خریدار با اطلاعاتی جامع و کامل اقدام به خرید این محصول نمایید و خریدی متناسب با نیاز خود را انجام دهید.

گریس سپلاتین یا نسوز مثل دیگر روانکار های صنعتی منشا نفتی دارد و از مواد افزودنی در تهیه و تولید آن استفاده شده است ، همان طور که گفتیم بر خلاف روغن ها که قدرت پاک کنندگی و  خنک کنندگی دستگاه ها به صورت همزمان را دارند گریس سپلاتین صرفا برای روانکاری تولید شده اند و قدرت پاک کنندگی آن ها به نسبت روغن ها بسیار بالاتر است.

 

نحوه ی تولید:

گریس سپلاتین که با نام گریس نسوز در صنعت شناخته می شود از ترکیب روغن پایه با غلظت دهنده ای مانند صابون های  صنعتی تولید می شود. صابون های فلزی از هیدروکربن تولید شده اند که این هیدروکربن ها عموما ۶۰تا۸۰کربن در خود جای میدهند و از اتصال کربن ها ساخته می شوند در بین افزودنی ها می توان به غلظت دهنده های لیتیومی اشاره کرد که بهترین مقاومت حرارتی در گریس ها را از خود نشان داده اند.

اما روغنی که در ساخت گریس ها مورد استفاده قرار می گیرد بسته به کاربرد گریس انتخاب می شود، روغن های پایه که ۹۰درصد حجم یه گریس صنعتی را پوشش می دهند یا ریشه ی معدنی دارند و یا صنعتی، در مواردی که گریس در دمای مناسب و رو به پایینی استفاده می شود و ویسکوزیته کم است عموما روغن معدنی به کار میرود اما اگر گریس برای شرایطی که دما بالا باشد و به مقاومت حرارتی نیاز باشد،  روغن صنعتی به کار می رود که با این شرایط در گریس های سپلاتین یا نسوز از روغن صنعتی استفاده می شود.

 

نحوه ی عملکرد گریس سپلاتین:

 همانطور که در ابتدای مطلب نیز اشاره کردیم گریس برای روانکاری استفاده میشود اما شبهه ای که قطع به یقین در ذهنتان ایجاد شده  است، این است که در صورت وجود روغن صنعتی که علاوه بر روانکاری سبب خنک کنندگی دستگاه نیز میشود چرا از گریس ها استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید یادآور شویم که گریس ها قدرت روانکاری بسیار بالاتری نسبت به روغن های صنعتی دارند و در صورتی که دستگاه دارای نشتی بالا باشد استفاده از روغن نتیجه ای ندارد، و علاوه بر آن گریس به علت روانکاری بالایی که دارد تمام قطعات دستگاه حتی قطعات متحرک و بسیار ‌کوچک را روانکاری میکند که این قطعات ممکن است حتی هنگام استفاده از روغن دیده نشوند، پس به مراتب قدرت روانکاری گریس ها بسیار دقیق تر و بالاتر از روغن ها است و در صورت عدم استفاده از آنها امکان کار کردن بسیاری از قطعات دستگاه وجود ندارد اما نکته ای که توجه به آن هم خالی از لطف نیست قیمت ارزان و مقرون به صرفه گریس ها نسبت به دیگر روانکار های صنعتی است.

اما از آنجا که در توضیح کاربرد و کارکرد گریس ها قصور انجام شده است عموما نسبت به دیگر روانکار ها کمتر استفاده میشوند، و تولید آنها کمتر است اما همانطور که تاکنون آموخته آید عملکرد آنها بسیار فوق العاده است در ادامه به کاربردها و مزیت های گریس های سپلاتین اشاره خواهیم کرد.

 

مزیت های استفاده از گریس سپلاتین:

در درجه اول  توجه به این نکته حائز اهمیت است که گریس ها به نسبت روغن ها مصرف پایین تری دارند و تعداد دفعات کمتری استفاده می شوند اما قدرت روانکاری بالاتری دارند  از همین رو قیمت و تعداد دفعات خرید این ماده‌ی صنعتی کاهش می یابد و در هزینه ی آن صرفه جویی میشود که همین استفاده ی کمتر علاوه بر صرفه جویی در هزینه در تعمیر قطعات نیز صرفه جویی میشود و آن دسته از قطعاتی که نصب آنها دور از دسترس است و پاکسازی آنها سخت تر است تعمیرات آنها کمتر میشود  که همین امر سبب راحتی کار و کمتر آسیب رسیدن به قطعات و دستگاه ها به علت تعمیر های مکرر و پشت هم میشود.

گریس سپلاتین بهترین عامل برای جلوگیری از نفوذ گردوغبار و آلودگی به قطعات صنعتی است که همین امر سبب می شود طول عمر قطعات بیشتر شود.

 

 برای آب بندی قطعات صنعتی استفاده از روغن ها هم کاربرد فراوان دارد و عموما از روغن نیز برای نشتی دستگاه ها استفاده میشود  اما از آنجا که  استفاده از روغن سبب ایجاد اصطکاک میشود و به انرژی بسیار بالایی نیاز دارد گریس سپلاتین بهترین گزینه برای روانکاری قطعات و کاسه نمدها با نشتی شدید است چرا که بدون نیاز به انرژی همان کار روغن را  با نتیجه بسیار بهتر و بالاتری انجام میدهد و کم هزینه تر نیز است.

از دیگر مزیت ها و کاربردی که گریس سپلاتین دارد  میتوان به کاربرد آن در نگهداری قطعات صنعتی اشاره کرد.

 

در صورتی که یک وسیله ی صنعتی مدتی بلااستفاده بماند امکان دارد که دچار زنگ زدگی شود از همین رو از گریس. سپلاتین  جهت ممانعت از زنگ زدگی استفاده میشود.

همچنین می توان از این گریس قبل از اقدام به کار دستگاه استفاده کرد تا اصطکاک و سایش کمتری ایجاد شود.

اطلاعات بیشتر درباره ی کاربرد گریس سپلاتین در صنایع فولاد  :

علاوه بر این گریس سپلاتین به علت نرمی که دارد به عنوان یک ماده ی نرم کاربرد پیدا میکند که همین خاصیت سبب کاهش سروصدای دستگاه میشود و در کاربرد و عملکرد دستگاه‌های پر سروصدا از جمله چرخ دنده ها نقشی اساسی در کاهش صدای آنها دارد و همچنین سبب میشود که دستگاه روان تر از قبل کار کند.

اما از آنجا که استفاده از گریس نسبت به روغن وقت بیشتری می برد تولیدکنندگان در تولید آنها خلاقیت به خرج داده و بعضی از آنها  را به گونه ای تولید کرده اند که در دستگاه برای مدت زمان طولانی تری باقی می مانند و روان کاری دستگاه مربوطه را انجام میدهد که برخی حتی عمر ماندگاری آنها بسته به طول عمر قطعه تغییر میکند و تا آخر عمر قطعه در آن باقی می مانند و روانکاری  آن را انجام میدهند اما میشود برای راحتی خیال آنها را مجدد هر چند سال یک بار تعویض کرد.

 

موارد مصرف گریس سپلاتین:

همان طور که گفتیم گریس ها در دمای پایین عملکرد بهتری از خود نشان میدهد و کارایی بالاتری دارند و بر خلاف آنها روغن ها در دمای بالا بهتر عمل میکنند یعنی در دمایی مشخص کاربرد دارند و هر روغن بر اساس دمایی که قرار است استفاده شود تولید و تهیه میشود، اما گریس سپلاتین یا نسوز همان طور که از اسمش انتظار می رود در هر دمایی کاربرد دارد .

پس به طور کلی این گریس در تجهیزات و قطعاتی که در فشاری بالا همراه با عملکرد و سرعتی فراوان همراه نیاز به آب بندی دارند نسبت به روغن و انواع دیگر گریس بهتر کار میکند و همچنین در چرخ دنده ها و یاتاق هایی که گردش آنها به صورت معکوس و دورانی دور محور انجام می پذیرد به جای روغن میتوان از گریس سپلاتین  استفاده کرد و همانطور که گفتیم قطعاتی که دچار زنگ زدگی اند و یا امکان ایجاد زنگ زدگی به علت  مورد استفاده قرار نگرفتن و یا محیط مورد استفاده در آنها  زیاد است نیز این نوع گریس کارایی بالایی دارد.

 

مواد افزودنی مورد استفاده در گریس سپلاتین:

 

 برای تولید گریس از روغن پایه همراه با مواد افزاینده استفاده میشود که عموما صابون های فلزی بهترین مورد استفاده اند، در ادامه این مطلب قرار بر این است  که در رابطه با موادی که در این افزاینده ها استفاده میشود و خاصیت و کاربرد ی که  دارند بگوییم تا شناخت کامل تری نسبت به این افزاینده ها داشته باشید.

در تولید افزاینده های سپلاتین از مواد گوناگونی استفاده می شود که در ادامه هر کدام را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد.

 مواد ضد زنگ: 

مواد ضد زنگ برای آنکه به گریس خاصیت عدم زنگ زدگی بدهند استفاده می شوند که صابون سرب بهترین گزینه برای دادن این خاصیت به سپلاتین است.

مواد بازدارنده اکسیداسیون: از جمله خاصیت های که در اغلب گریس ها مشاهده می‌شود رسوب زدایی بالای آن است که علت این عمل اکسید نشدن موادی است که در آن استفاده شده است. که زمینه ی این خاصیت را مواد بازدارنده فراهم میکنند

 مواد با فشار پذیری بالا: همانطور که گفتیم گریس های نسوز در صنایعی به کار میروند که دستگاه ها و قطعات صنعتی عموما در دما و فشار بسیار بالا مشغول به فعالیت اند از همین رو مواد افزاینده ی استفاده شده در ساخت آنها باید بگونه ای باشند که مقاومت حرارتی بالایی از خود نشان دهند، و در هر شرایط محیطی روانکاری قطعه را به نحو احسن انجام دهند برای این کار از مواد افزاینده ای که در ترکیب خود از سرب بهره می برند استفاده می شود تا قابلیت فشار پذیری و دما پذیری گریس بالا برود.

مواد رنگی:

شاید در ظاهر اینگونه بنظر برسد که مواد رنگی برای آنکه به گریس رنگ و لعاب بدهند استفاده میشوند اما توجه به اینکه در مواجهه با صنعت و تولیدات صنعتی ویژگی ظاهری آخرین چیزی است که به آن توجه می شود باید بدانیم که فکر و ایده ای پشت این کار است مواد رنگی دارای خاصیتی هستند که سبب میشود سایش و اصطکاک گریس کم شود و دستگاه پس از روانکاری با سروصدای کمتری شروع به کار کند.

مواد بازدارنده خوردگی:

برای آنکه سطوح فلزی در برخورد با یکدیگر دچار خوردگی نشوند از این مواد استفاده می شود تا قطعات کمتر آسیب ببیند.

 مواد ضد کف:

مهم است که روانکار کف نکند و با شفافیت تمام کار خود را انجام دهد از همین رو این مواد در تولید گریس سپلاتین استفاده میشوند تا مانع کف  کردن آن شوند.

۵-مواد پایدار کننده: برای آنکه روغن پایه و غلیظ کننده ها کاملا با یکدیگر ترکیب شوند و به خوبی فیکس شوند از  مواد پایدار کننده استفاده می شود، وظیفه ای که مواد پایدار کننده بر عهده دارند ادغام کاملا همگن مواد مختلف تولید گریس است.

علاوه بر اینها بسته به شرایطی که وجود دارد مواد افزاینده ای مناسب در سپلاتین ها استفاده میشود

نتیچ گیری :

 در ابتدای مطلب اشاره کردیم که صنعت فولاد از صنایع پر کاربرد  و ارزآور هر کشوری است  که در آن از دقیق ترین تجهیزات و ماشین آلات صنعتی استفاده میشود که اغلب  گران و کم یابند از همین رو تهیه و نگهداری از آنها بسیار مهم و حیاتی است . روانکار ها در طول عمر یک دستگاه نقش اساسی را ایفا می کنند که در صنعت فولاد گریس ها بالاخص گریس سپلاتین بسیار کمک کننده است.

از همین رو از این روانکار صنعتی در جهت کمک به ماندگاری و افزایش طول عمر همراه با عملکرد بهتر و روان تر دستگاها و ماشین آلات مختلف صنایع فولاد استفاده میشود .

این محتوا با هدف معرفی گریس سپلاتین و عملکرد آن در صنعت فولاد تولید شده است تا نیاز شما نسبت به شناخت این ماده ی مفید صنعتی را بالا ببرد امید است که حق مطلب را ادا کرده باشیم .

درباره ی ما :

برای دریافت اطلاعاتی چون قیمت روغن هیدرولیک صنعتی، لیست قیمت بلبرینگ و یا لیست قیمت روغن بهران اکسترا توربو دیزل 20W50 و یا چگونگی خرید روغن دنده خودرویی بهران سمند 85W140 با ما در ادامه همراه باشید همچنین ما در فیدار سعی داشته ایم تا با برقراری امکان خرید و فروش گریس سیلیکونی و یا خرید و فروش گریس گرافیتی و یا خرید و فروش گریس مولیکوت  همگی به صورت انلاین کار شما را راحت تر کرده باشیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *