دانستنی های روغن صنعتی و گریس

روغن انتقال حرارت چگونه کار می کند

کاربرد روغن انتقال حرارت در صنعت چاپ

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که روغن انتقال حرارت چگونه کار می کند ,استفاده از بخارات و مایعات برای تنظیم دمای فرایند در طیف متنوعی ، از کاربرد ها به خوبی تثبیت شده است و از جمله سیالاتی که به عنوان رسانه انتقال حرارتی استفاده می شوند عبارتند از آب ، بخار، مایعات بر پایه مواد آلی ، گلیکول ها ، سیلیکون ها روغن های معدنی و … که هر کدام دارای خواص خاصی می باشند که با دماهای متفاوت و فرآیند های خاصی مطابقت دارند.

آیا می دانید روغن انتقال حرارت چگونه کار می کند:

روغن های داغ که عمدتا برای انتقال دمای مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد می توانند دماهای -80 تا +340 درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل نمایند که برخی از آنها غیرسمی و خطرناک می باشند که به صورت گسترده در صنایع غذایی و خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند .

روغن های انتقال حرارت در صنعت بر دو پایه معدنی و مصنوعی تولید می گردند که روغن های انتقال حرارت معدنی از مشتقات نفتی تشکیل می شوند و ساختار مولکولی بر پایه نفت دارند در صورتی که روغن های مصنوعی از مواد افزودنی صنعتی تشکیل می شوند .

مزیت استفاده از انتقال حرارت غیر مستقیم:

  • گرما به صورت یکنواخت تر اعمال می گردد .
  • کیفیت گرما افزایش یافته و میزان گرمای اتلافی کاهش می یابد .
  • تنظیم نمودن دقیق تر دما
  • و …

 چه زمانی از روغن های داغ استفاده می کنیم؟

در استفاده هایی با نیاز به دمای متوسط معمولا آب می تواند انتخاب مناسبی برای انتقال حرارت باشد اما استفاده از آب می تواند موجب رسوب مواد معدنی و ایجاد مشکلات بزرگی در تعمیرات دوره ای و نگهداری بشود .

شاید به این فکر کرده باشید که تصفیه آب می تواند کمک کننده باشد اما استفاده از روغن داغ به علت عدم رسوب بیولوژیکی و باکتری ها می تواند گزینه بهتری باشد . علاوه بر آن استفاده از آب موجب ایجاد رطوبت و خوردگی در سیستم و کاهش طول عمر دیگ های با فشار بالا می شوند .

استفاده از روغن انتقال حرارت در سیستم موجب کاهش خطرات و افزایش سطح ایمنی می شود علت هم بسیار ساده است ، زیرا استفاده از بخار آب و افزایش بخارات کنترل نشده در دیگ ها موجب نشتی ، ترکیدگی و آسیب نهایی به سیستم بویلر و پرسنل می گردد .

 

هنگام خرید روغن انتقال حرارت به چه مواردی باید توجه گردد؟

همان طور که گفته شد از روغن انتقال حرارت برای انتقال نمودن گرما از یک محل به محلی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و هدف اصلی تولید کنندگان ساخت روغنی با کیفیت و دوام بالا می باشد که در زیر به عواملی که هنگام خرید یک روغن مناسب باید مورد توجه قرار گیرد را بررسی می نماییم :

پایداری و مقاومت بالا :

یک روغن مطلوب از نظر کیفی باید همواره از نظر ظاهری و فنی کیفیت اصلی خود را به مرور زمان حفظ نماید و همچنین تغییر ماهیت ندهد عواملی همچون گرما و آلودگی های محیطی نباید بر ترکیبات و پایداری مولکولی روغن انتقال حرارت تغییری بنماید .

 

رسانش گرما :

میزان رسانش گرمایی یک روغن بسیار حایض اهمیت می باشد زیرا در صوت بالاتر بودن میزان رسانایی ، انرژی گرمایی اتلاف شده به حداقل رسیده و دیگ های روغن بیشترین بازدهی را از خود نشان می دهند .

 

میزان تبخیر پایین :

میزان تبخیر روغن و بخار شدن آن باید بسیار پایین باشد زیرا بخار شدن روغن علاوه بر افزایش هزینه ها موجب کاهش فشار روغن در دیگ و عدم بازدهی مناسب اولیه خواهد شد .

اطلاعات بیشتر در مورد این که روغن انتقال حرارت چگونه کار می کند:

همانطور که گفته شد از روغن برای انتقال حرارت از یک نقطه ای به نقطه دیگر توسط کویل های موجود در درون دیگ صورت می گیرد که پیوسته این روغن ها در درون کویل ها در گردش می باشند .

با استفاده از روغن داغ می توان به آسانی به دمای 400 درجه سانتی گراد دست یافت اما برای تنظیم دما و عدم ایجاد احتراق میزان حرارت روغن پیوسته توسط سنسور ها در دیگ های روغن اندازه گیری میگردد .

در مرحله اول روغن موجود در کویل ها توسط مشعل که در دیواره عرضی بویلر وجود دارد به دمای بالایی می رسد و همچنان میزان حرارت پیوسته کنترل می گردد زیرا دمای بالا موجب از بین رفتن روغن و ایجاد لجن چسبنده بر سطح درونی کویل ها می شود که منجر به عدم حرکت روغن و اختلال در انتقال حرارت صحیح می شود .

مشعل انتقال دهنده گرما به کویل ها عموما از گازوییل یا مشعل های دوگانه تغذیه می گردندهمچنین کنترل نمودن دمای روغن در کویل ها بسیار اسان تر از تنظیم نمودن دمای بخار آب در دیگ های بخار می باشد .

روغن موجود درون دیگ ها در مسیر عبور از کویل ها 3 پاس کامل حرارت را می گذرانند  و همچنین درون دیگ ها از دو نوع کویل مورد استفاده قرار می گیرد که بیشترین میزان انتقال حرارت ، در درون کویلی که با ابعاد کوچکتر است صورت می گیرد .

از دلایل دیگر که می توان به عوامل به صرفه بودن استفاده از روغن داغ در دیگ های روغن اشاره نمود عدم نیاز به یک سیستم برای ایجاد فشار است زیرا گرما از طریق مشعل به کویل های مارپیچی می رسد و سبب داغ شدن روغن می گردد اما در مقابل برای استفاده از دیگ های بخار نیاز به یک سیستم برای ایجاد فشار که موجب بالا رفتن دما شود نیازمند هستیم.از روغن در بویلر ها معمولا برای ایجاد حرارت بالا و ایمن و همچنین فشار کم در واحد های صنعتی از جمله صنایع غذایی ، پزشکی و صنایع شیمی مورد استفاده قرار می گیرد .

مزیت به کار گیری از روغن داغ در بویلر ها :

در شرایط اقلیمی متفاوت از جمله سرما که موجب یخ زدگی درون کویل ها می شود مشکلی برای بویلر ایجاد نمی شود .

امکان تنظیم دمای آسان و خطرات کمتر و ایمنی بیشتر .

سیستم تهویه محیطی با استفاده از روغن در بویلر حذف می گردد .

هزینه نگهداری کمتر به دلیل عدم خوردگی کویل ها  .

زمان کمتر برای رسیدن به دمای مطلوب و صرفه جویی زمانی .

 

معایب به کارگیری از روغن داغ در بویلر ها :

با گذشت زمان و سهل انگاری اپراتور موجب از بین رفتن روغن و کف نمودن آن درون بویلر می گردد .

بالاتر بودن هزینه روغن درون بویلر نسبت به بویلر های بخار .

در صورت ایجاد سوراخ و نشتی بر روی سطح بویلر امکان آتش سوزی در سیستم وجود دارد .

 

جمع بندی پایانی :

استفاده از روغن در بویلر نسبت به بخار هزینه کمتری در پی خواهد داشت زیرا عواملی همچون رسوبات و مشکلاتی نظیر ترکیدگی در بویلر مجموعه را تهدید نخواهد نمود ، اما در مقابل هزینه تعویض روغن به دلیل گران تر بودن روغن نسبت به بخار بیشتر است .

استفاده از بویلر های روغن فضایی کمتر و رسیدگی کمتری خواهند داشت که از تمامی جهت ها مقرون به صرفه تر می باشد و مهمترین بخش ، انتخاب روغن مناسب و اورجینال برای جلوگیری از آسیب رسانی به کویل درون بویلر است همچنین برای مشاوره و استعلام قیمت می توانید با کارشناسان ما در مجموعه فیدا گستر در ارتباط باشید .

درباره ما:

خرید روغن بهران اکسترا توربو دیزل 20w50 و خرید روغن دنده خودرویی بهران سمند 85w140 به همراه محصولات دیگری مانند خرید روغن بهران بردبار و خرید و فروش انواع روغن هیدرولیک از طریق مراجعه به سایت شرکت فیداراویل امکان پذیر می باشد و شما عزیزان می توانید تمامی این محصولات را در کنار داشتن اصالت کالا با قیمتی مناسب خریداری نمایید.
شرکت ما با سال ها تجربه در امر فروش روغن های صنعتی سعی در جلب رضایت شما مشتریان عزیز را داشته تا همگی بتوانند از خرید این محصول بهره مند گردند.

همچنین در صورت نیاز به انواع بلبرینگ صنعتی و انواع زنجیر صنعتی به سایت فیدارگستر ما مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *