دانستنی های روغن صنعتی و گریس

کاربرد گریس پایه مس

کاربرد گریس پایه مس

کاربرد گریس پایه مس یکی از مسئله هایی می باشد که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم پس یا ما همراه باشید تا اگر قصد خرید گریس پایه مس را داشتید، بدانید چه گریسی را برای صنعت خود انتخاب نمایید.

کاربرد گریس پایه مس چیست ؟

خرید گریس پایه مس می تواند کاربرد های زیادی برای قطعات شما داشته باشد. این محصولات از جمله روان کارهایی است که برای آب بندی و پاکسازی دستگاه هایی استفاده میشود که امکان روانکاری مداوم و مکرر در آنها وجود ندارد ویا هزینه ی روانکاری به قدری است که استفاده از گریس به عنوان روانکاری کم هزینه  مقرون به صرفه تر است.

کاربرد گریس پایه مس بر خلاف روغن، وظیفه ی خنک کنندگی را نمی‌توانند درست انجام دهند ولی برای نشتی گیری و روانکاری کارایی خوبی دارند.

این روانکار صنعتی مصرف عمومی دارد، هم برای مصارف صنعتی و هم خانگی استفاده میشود.

اشنایی با این محصول :

امروزه با پیشرفت صنایع مختلف و تولید روز افزون ابزارآلات صنعتی آنچه مهم قلمداد می شود نحوه ی مراقبت و نگهداری صحیح قطعات پرهزینه و کم یاب صنعتی است،از آنجا که خیلی از قطعات صنعتی حتی در کشور ما تولید نمی‌شوند و از قطعات تحریمی به شمار می روند در صورت خرابی، می‌توانند مسئله ای کاملا جدی برای صنعتگر به وجود آورند چرا که تهیه ی مجدد آنها امری سخت و پردردسر خواهد بود.

از همین رو حفاظت از دستگاه های صنعتی شرطی مهم و حیاتی است.  که امکان ادامه دادن و ماندگاری صنعتگران در عرصه های صنعتی را امضا میکند، از آنجایی که عموما تمامی قطعات در معرض اکسایش و گردو غبارند آنچه بیشتر از هر چیزی حس میشود پاک سازی قطعات است، تا  روان و بی سروصدا به کار خود ادامه دهند، آب به عنوان بهترین پاک کننده شناخته شده است اما در مواجهه با صنعت گزینه ی مناسبی برای پاک سازی نیست چرا که اغلب قطعات و ابزارآلات صنعتی از فلزات تولید شده اند و استفاده از آب می تواند زمینه ی زنگ زدن و اکسایش این ابزارآلات را فراهم آورد، از همین رو صنعتگران برای چاره اندیشی، انواع روانکارهای صنعتی که شامل انواع روغن و گریس می شنود را به روی کار آورده اند. تا هر کدام را برای مصارف خاصی استفاده نمایند.

گریس پایه مس از انواع گوناگون گریس های صنعتی است که در این محتوا قرار است در رابطه با آن اطلاعاتی دقیق و کارشناسی شده ارائه کنیم تا به خوبی این ماده ی صنعتی را بشناسید و مزایا و معایب گریس پایه مس آشنا شوید از همین رو بهتر است این محتوا را تا پایان مطالعه نمایید و قبل از اقدام  خرید، به طور کامل با این گریس آشنا شوید.

کاربرد گریس پایه مس

کاربرد گریس پایه مس همانند تمامی گریس ها یک نوع روانکار می باشد که پایه اصلی مواد تشکیل دهنده آن فلز مس می باشد. البته مس موجود در این گریس اکثرا بدون نیکل و سرب بوده و به صورت کاملا خمیری تولید می شود که به دلیل مقاومت ویژه زیاد مس، رسانای برق هم می باشد. برندهای مطرح برای تولید چنین گریسی از بهترین مواد خود استفاده می کنند تا علاوه بر روانکاری خوب بتواند بازدهی مطلوب را برایتان ایجاد نماید. زیرا از مهمترین ویژگی های گریس پایه مس می توان به تحمل پذیری بالای دما و همچنین فشار پذیری بسیار بالا آن اشاره کرد.

بیشترین کاربرد گریس پایه مس برای سیستم های برقی فشار قوی، سوئیچ های قدرت، انواع اتصالات برقی تحت ولتاژ بالا می باشد. همچنین قادر است در فلزات و سوئیچ هایی که مداوم در معرض دمای زیاد قرار دارند به خوبی استفاده شود. تحمل دمایی آن تا 1100 درجه سانتیگراد تخمین زده شده است و برای چنین دمایی می توانید به راحتی در تمامی اتصالات داغ برقی استفاده شود.

این موارد فقط بخش کوچکی از کاربرد گریس پایه مس محسوب شده که در صنعت برق مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که کاربردهای بسیار بیشتر دیگری نیز دارد که می توان به: پیچ و مهره های مرتبط با توربین های گازی، انواع نیروگاه های پتروشیمی و تولید کننده مواد شیمیایی اشاره کرد. زیرا مهمترین ویژگی گریس مس تحمل پذیری بالا فشار، دما و ضد خوردگی تجهیزات در هر نوع شرایطی می باشد که محبوبیت آن را دو چندان می کند.

مزیت های گریس پایه مس

در برابر طیف وسیعی از دما کاربرد داشته و می تواند روانکاری مطلوبی را ارائه دهد. علاوه بر این در حد دمایی بخصوصی زیر صفر درجه یخ نزده و بازدهی مطلوب را ایجاد می کند. میزان چسبندگی آن در حد اعتدال بوده و برای استراکچرهای که دائما در حال اصطکاک و همچنین لرزش های شدیدی هستند، عملکرد بهینه ای را ایجاد می کند. همچنین کاربرد گریس پایه مس در زمینه روان سازی اسلاید، روانکاری بلبرینگ ها و خاصیت ضد انسداد را دارا است. از مهمترین ویژگی های مثبت گریس پایه مس مرغوب و اصل که توسط برندهای مطرح به فروش می رسند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از ساییده شدن بست ها در هنگام مونتاژ کاری جلوگیری به عمل می آورد
  • بسیار خالص بوده و از وجود فلزات مضر نظیر روی، سرب و نیکل به دور می باشد
  • میزان لیز شوندگی بین دو سطوح تماسی را افزایش داده و از میزان اصطکاک آن تا 90 درصد کم می کند.
  • به دلیل وجود مواد مناسب یک حفاظ را ایجاد کرده و از وارد شدن آب به تجهیز جلوگیری می کند.
  • مانع از ورود آلودگی شده و از ورود هر نوع ذره غیرعادی به تجهیزات جلوگیری کرده و ایمنی مناسبی را ایجاد می کند.
  • دارای خاصیت ضد زنگ و ضد خورنده بوده که تمامی این عوامل به دلیل وجود مواد افزودنی می باشد.

کاربردهای مختلف گریس پایه مس

همانطور که پیشتر اشاره کردیم این نوع گریس طیف وسیعی از دماها را پوشش می دهد و بر طبق کاتالوگ های ارائه شده توسط برندهای معروف می توان مشاهده کرد که گریس پایه مس دارای تحمل دمایی بین -40 تا 1150 درجه سانتیگراد می باشد. این میزان طیف دمایی بسیار عالی بوده و می تواند کاربردهای زیادی را با خود به همراه داشته باشد. زیرا از جرقه ترمز دیسک جلوگیری کرده و در انواع مهره های چرخ، اگزوز، سیستم ترمز، دیسک های چرخان مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین در صنایع شیمیایی، پوشاک، معدن، خودروسازی، هواپیماسازی و صنایع دریایی به دلیل ضد آب بودن و دمای کاری بسیار پایین به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه قصد داریم برخی از کاربرد گریس پایه مس در ماشین آلات صنعتی را بازگو کنیم:

انواع روانکاری اتصالات و فلنچ ها در پتروشیمی ها

از بین بردن بیش از 90 درصد اصطکاک بین اتصالات درگیر با هم و کاهش میزان دمای بین آنها

روانکاری دقیق برای تجهیزات گردنده ای که در سرعت پایین در حال کار هستند و همیشه در حال خوردگی هستند.

آب بندی فلزات

مقدار مناسب گریس پایه مس برای سطوح

میزان دقیق مقدار مناسب گریس برای هر سطوح فرق می کند. اما یادتان باشد استفاده زیاد دلیلی بر افزایش بهره وری کار نخواهد داشت. برای یک اتصال معمولی، لایه نازکی از گریس برای روانکاری و حفاظت کافی است. اما اگر مهره و پیچی را قرار است روانکاری نمایید بهتر است مقدار گریس را کمی بیشتر بزنید. زیرا مقدار بیش از حد در هنگام چفت و بست کردن مهره ها از زیر مهره خارج شده و عملا کاربردی ندارد. سعی کنید ابتدا لایه نازکی از مواد را در سراسر سطوح استفاده کرده و محل های مهمتر را بیشتر بزنید. حفظ رعایت نکات زیر در هنگام مصرف ضروری است:

باید سطح مورد نظر را خوب تمیز کرده و از هر گونه آلودگی، کثیفی و چربی ها کاملا پاک کنید. برای این کار بهتر است از پارچه های نوع حوله ای استفاده کنید.

به اندازه لازم گریس بر روی سطح مورد نظر بریزید.

حال باید گریس را در سراسر سطوح به کمک یک پارچه و یا یک برس پخش نمایید.

مدت زمان ماندگاری گریس پایه مس بسیار بالا بوده و می توانید طبق یک برنامه مدون نسبت به روانکاری تجهیزات اقدام نمایید.

نحوه ی تولید گریس پایه مس:

گریس پایه مس که در صنعت با نام های صنعتی، گریس رسانا، گریس پایه فلزی، گریس هادی و.. شناخته میشود یک از پرکاربردترین گریس های صنعتی در صنایع مختلف است که در مواردی ویژه و برای کاربردهای خاص استفاده میشود، قبل از پرداختن به موضوع ساخت گریس پایه مس و نحوه ی تولید آن، بهتر است  که با نحوه ی تولید عمومی گریس ها آشنا شوید چرا که  گریس ها، دستور ساخت یکسان دارند، اما در آخر بسته به کاربرد گریس پایه مس و انتظاری که از آنها میرود مواد افزودنی  مورد استفاده در آنها فرق میکند.

برای تولید گریس از سه پارامتر اصلی روغن پایه، غلظت دهنده ها و مواد افزودنی استفاده میشود. که این مواد در گریس های مختلف، متفاوت ظاهر میشوند.

مهم ترین مولفه ی تولید گریس، روغن پایه است که نود درصد حجم گریس را در برمی‌گیرد. روغن پایه ی استفاده شده در ساخت گریس ها عموما پایه معدنی و یا صنعتی دارد. که هر کدام نشات گرفته از نفت خام هستند.

و منشا اصلی تولید روغن پایه در انواع مختلف گریس، همان نفت خام است.

مواد تشکیل دهنده ی این گریس :

علاوه بر روغن پایه مواد دیگری که به آنها غلظت دهنده یا صابون های فلزی نیز گفته میشود در ساخت گریس ها نقش دارند که این غلظت دهنده ها عموما در شکل دهی گریس نقش اساسی را دارند و جامد یا مایع بودن آن را تعیین میکنند.

در کنار غلیظ کننده ها مواد دیگری با نام افزاینده ها در ساخت گریس موثر اند که مقدار و نوع آنها مشخص میکند یک گریس در چه صنعتی و برای چه کاری استفاده شود و در واقع شاخصه ی تعیین کارایی گریس، مواد افزاینده هستند. ترکیب این سه فاکتور در تمام گریس ها یکسان است و گریس پایه مس نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حال که با فرمول ساخت گریس آشنا شدید بدون شک دانسته اید که گریس پایه مس چگونه و در چه شرایطی تولید میشود. برای ساخت گریس پایه مس همانند دیگر گریس ها از روغن پایه ی نفتی به همراه غلیظ کننده هایی که رسانای برق و الکتریسیته هستند و مواد افزاینده استفاده میشود.

پس به طور کلی اجزای تشکیل دهنده گریس پایه مس شامل سه دسته ی روغن های صنعتی، مواد افزاینده و مس به عنوان ماده ی غلیظ کننده هستند. اما گاها از برخی توده های روانکاری اعم از گرافیت و آلومینیوم، برای غلظت دادن به گریس پایه مس استفاده می شود که در این صورت آن را مس گرافیت می‌نامند. گریس پایه مس خود شامل دسته های مختلفی است که بسته به نوع استفاده در صنعت و کاربردی که دارند، تولید میشوند و در صنایع مخصوص مورد استفاده قرار میگیرند.

نحوه ی عملکرد گریس پایه مس:

روان کننده مس به علت کاربرد خاصی که در صنعت دارد، طیف وسیعی از صنایع مختلف را شامل میشود و در صنایع گوناگون خواهان دارد، صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، صنایع فولاد، الکترونیک، پتروشیمی و هزاران صنعت دیگر خواستگاه مصرف گریس پایه مس هستند.

از این گریس برای بسیاری از قطعات صنعتی که امکان روانکاری آن ها سخت تر از دیگر قطعات است استفاده میشود

وظیفه ی اصلی که گریس مس در صنعت بر عهده دارد، روانکاری و ممانعت ازسایش، خوردگی، و اکسایش قطعه آلات فلزی است. اما آنچه سبب شده روان کننده مس مصرف همگانی یابد و استفاده از این  روان کننده را کاربردی  کند، عملکرد فوق العاده ی آن در هر شرایط دمایی است.

 گریس پایه مس با کارایی بالا در درجه حرارت های بسیار بالا کمک میکند عمر دستگاه ها و قطعات صنعتی افزایش یابد.

اما سوالی که در این بخش مطرح است نوع عملکرد گریس پایه مس است

آنچه سبب هدایت الکتریکی گریس پایه مس میشود خمیر یا به تعبیر دیگر پاستای مس است. این خمیر که از غلظت دهنده ها و فلزات تولید میشود هدایت الکتریکی را ایجاد میکند و به گریس اجازه میدهد قدرت سایش را کم کند و به آرامی تبخیر شود. مزیت کاربرد گریس پایه مس، کاهش لرزش و سروصدا در ابزارآلات صنعتی است.  در ادامه در رابطه با مزایای این گریس صنعتی هر آنچه را که مورد نیاز است می آوریم تا به خوبی با کاربرد این روان کننده صنعتی آشنا شوید.

مزایای استفاده از گریس پایه مس:

در استفاده از گریس اولین نکته ی حائز اهمیت مصارف کمتر این ماده ی صنعتی نسبت به روغن هاست از همین رو تعداد دفعات استفاده از گریس بسیار کمتر از دیگر روانکار های صنعتی است، که همین امر سبب کمتر شدن هزینه ها و تعمیرات دستگاه ها میشود و در هزینه و تعمیر صرفه جویی صورت می پذیرد که در رابطه با گریس پایه مس این امر به خوبی مشهود است از طرفی قیمت مقرون به صرفه این گریس نسبت به دیگر گریس ها خود گواه این مطلب است که استفاده از این روانکار صنعتی تا چه حد کم هزینه  اما پرکاربرد و اقتصادی است.

همچنین این گریس عامل مناسبی است برای جلوگیری از خوردگی و سایش قطعات صنعتی که انجام این وظیفه به بهترین نحو ممکن سبب کم شدن سروصدا و بالا رفتن عملکرد قطعات صنعتی شده است.

عامیانه ترین کاربرد گریس پایه مس که در بین تمامی گریس ها انجام میپذیرد، نشتی گیری قطعات صنعتی در درجه دمایی بسیار بالاست که این امر حتی به وسیله ی روغن ها ممکن نیست که در گریس پایه مس این قدرت روانکاری چندین برابر دیگر گریس هاست و به خوبی توانسته از عهده ی این وظیفه برآید.

به طور اختصاصی تر مزیت های اصلی گریس پایه مس، شامل:

  1. جداسازی آسان ترکیبات
  2.  ساده بودن مونتاژ و نصب
  3. چسبندگی بالا
  4. افزایش ظرفیت تحمل بار
  5. کارایی فوق العاده در دماهای بالا
  6. و….

کاربرد گریس پایه مس و ویژگی های عملکردی آن :

همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم روان کننده مس دارای قدرت چسبندگی بسیار بالایی است و علاوه بر آن در تحمل بار نیروهای گریز از مرکز ظرفیت  فوق العاده زیادی دارد. از همین رو استفاده از این روان کار صنعتی در صنایع مختلف بالاخص صنعت خودروسازی و اتومبیلرانی که با سرعت و دمای بالا سروکار دارد و مهم است که  سایش و خوردگی بین قطعات نباشد، کاربرد دارد.

همچنین این روانکار به علت مقاومت بالایی که در برابر زنگ زدگی دارد مانع از اکسایش و رسوب ماده در دستگاه های صنعتی می شود که همین امر در افزایش عمر گریس و ابزارآلات صنعتی به شدت تاثیرگذار است، اما نکته ی جالب و حائز اهمیت در رابطه با گریس پایه مس این است که تولید آن توسط برندهای مختلف متفاوت است و هر برندی تولید محصول خاص مورد نظر خود را دارد از همین رو برای ثبت سفارش گریس پایه مس بهتر است که در ابتدا بدانید چه انتظاری از این ماده ی صنعتی دارید و پس از تحقیق فروشنده ی مورد نظر که کالایی با ویژگی های مد نظر شما را تولید میکند بیابید. یعنی برای خرید محصول بهتر است که در ابتدا به بروشور فروش محصول دقت کنید و پس از آن اقدام به خرید نمایید.

 همانطور که در طول این مطلب بارها اشاره کردیم استفاده از گریس پایه مس منسوب به صنعت خاصی نیست و هر صنعتی که به نحوی نیاز به انتقال جریان الکتریسیته دارد و لازم است که روانکار مناسبی جهت ارائه ی این خدمت باشد، استفاده میشود. ساده ترین کاربرد گریس پایه مس میتوان به استفاده در صنعت تحریر و کمک گرفتن از آن در دستگاه های کپی اشاره کرد و در کاربرد پیچیده تر میتوان استفاده در صنعت پتروشیمی و فولاد را نام برد. 

خرید و فروش گریس پایه مس:

همانطور که گفتیم استفاده از گریس پایه مس در صنایع مختلف، متفاوت است که این تفاوت را مواد افزاینده ای که در گریس استفاده می شوند تعیین می کنند. در ادامه برخی از این افزاینده ها و کاربرد گریس پایه مس را نام خواهیم برد.

مواد ضد زنگ:

آنچه سبب عدم زنگ زدگی  گریس پایه مس می شود، همین مواد افزاینده ی ضد زنگ اند، که با ایجاد این خاصیت  عمر استفاده از گریس را افزایش می‌دهند.

مواد بازدارنده اکسیداسیون:

از جمله موادی که در اکثر گریس ها استفاده میشوند و بازدهی بالایی دارند، مواد بازدارنده اکسیداسیون هستند که از اکسایش مواد و قطعات جلوگیری میکنند.

 

مواد ضد آب:

 از مهم ترین قابلیت های گریس پایه مس ضد آب بودن آنها است، که این خاصیت به علت کاربرد افزاینده های ضد آب در آن است.

 

مواد بازدارنده خوردگی:

برای آنکه قطعات فلزی در برخورد با هم دچار سایش و خوردگی نشوند لازم است از ماده ای استفاده شود که میان آنها قرار بگیرد و از خوردگی و سایش جلوگیری کند، گریس پایه مس ماده ای  است که میان قطعات قرار میگیرد و از ساییدگی و سروصدای آنها جلوگیری میکند که این خاصیت در گریس یه علت بکار بردن مواد بازدارنده خوردگی و سایش ایجاد میشود.

 

مواد پایدار کننده:

مواد پایدار کننده برای همگن کردن مواد به کار رفته در گریس بکار میروند تا شکلی همگن و صاف به گریس بدهند و مواد را به خوبی با هم ترکیب کنند در واقع این مواد مانند پودر فیکس عمل کرده و روکاری گریس را برعهده دارند.

 

در رابطه با خرید و فروش گریس پایه مس لازم است که بدانید قیمت این کالا بسته به همین مواد افزاینده ای است که در بالا به آنها اشاره کردیم که کیفیت و مقدار استفاده از این مواد تعیین میکند گریس با چه قیمتی به فروش برسد.

اما توجه به این نکته حائز اهمیت است که قیمت گریس پایه مناسب و اقتصادی است و کاربرد گریس پایه مس بسیار به صرفه تر و کم هزینه تر نسبت به دیگر روانکار های صنعتی است.

نتیجه گیری :

گریس پایه مس با دارا بودن ویژگی های مفید و کاربردی که در این مطلب نیز به خوبی آنها را به تحریر در آوردیم ، یکی از پرکاربردترین گریس های صنعتی است که همانطور که قبلا نیز اشاره داشتیم مختص به صنعت و یا حرفه ی خاصی نیست و هر جا که نیاز به یک روانکار جهت انتقال جریان الکتریسیته باشد، گریس پایه مس انتخابی ارزان و مناسب است.  در پایان امید است که این محتوا جهت معرفی گریس پایه مس حق مطلب را ادا کرده و برایتان مثمر ثمر واقع شود. و در جهت خریدی مناسب و اقتصادی کمک یار خوبی باشد. 

از نگاه و لطف شما نهایت سپاس و تشکر را داریم.

درباره ی ما :

شما می توانید برای اطلاع از فروش انواع روغن هیدرولیک و یا فروش روغن بهران اکسترا توربو دیزل 20W50 و نیز فروش روغن بهران بردبار و دیگر فروش واسکازین 140 و … با پشتیبانی 24 ساعته ما تماس بگیرید.

به علاوه شما می توانید محصولات صنعتی دیگری را همچون انواع زنجیر صنعتی  و انواع بلبرینگ صنعتی را از سایت فیدارگستر ما خریداری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *