روغن صنعتی بهران

روغن انتقال حرارت

روغن انتقال حرارت

در این سری از مقالات زمستانی به بررسی نحوه عملکرد روغن انتقال حرارت در بویلر می پردازیم و همچنین به صورت خلاصه در ابتدا به توضیحاتی در مورد نحوه عملکرد و وظایف بویلر ها و بررسی روغن ها نیز خواهیم پرداخت.

ما در این مقاله سعی داریم تا هر آنچه را که در رابطه با روغن انتقال حرارت و بویلر های صنعتی نیاز است اعم از خصوصیات، ویژگی ها، نحوه ی کار و…  را بررسی کنیم و همچنین  به نحوه کار روغن حرارت در بویلر بپردازیم.

 اما قبل از اینکه بدانیم روغن انتقال حرارت چگونه در بویلر کار می کند لازم است که با این روغن صنعتی به خوبی آشنا شویم از همین رو این محتوا با هدف معرفی این روغن تولید شده است اگر قصد دارید به شناخت خوبی از این روغن برسید کافی است تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

تعریفی از بویلر صنعتی و روغن انتقال حرارت:

برای بالا بردن کارایی و کیفیت دستگاه ها نیاز به وسیله ای است که طول عمر آنها را افزایش دهد همانطور که میدانید برای پاک کردن و از بین بردن آلودگی‌های هر وسیله ای، آب بهترین گزینه است؛ اما در تجهیزات صنعتی که عموماً از فلز تولید میشوند استفاده از آب نه تنها مفید به فایده نخواهد بود بلکه با عملکرد عکس سبب آسیب رساندن به دستگاه های صنعتی و ایجاد خوردگی و زنگ زدگی در این ابزار آلات صنعتی می شود.

از همین رو در صنعت به جای آب از روغن های مختلف صنعتی استفاده می شود که علاوه بر روانکاری ویژگی های دیگری نیز بر عهده دارند.

روغن انتقال حرارت یکی از انواع مختلف روغن های صنعتی که نه‌ تنها روانکاری قطعات صنعتی را بر عهده دارد بلکه یک سری ویژگی ها و وظایف دیگری نیز دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت

همانطور که گفتیم این روغن یکی از روانکارهای صنعتی است  همانگونه  که از اسمش انتظار می‌رود کار آن روانکاری قطعات صنعتی است.

به بیان دیگر روغن انتقال حرارت باعث حرکت دادن گرما از جایی به جای دیگر می شود و به گونه‌ای تولید و تهیه شده است که در سیستم های انتقال حرارت به مدت زمان طولانی خدماتی ارائه می‌کند.

 از جمله شاخصه های روغن انتقال حرارت می توان به نقطه جوش بالا و ظرفیت گرمایی ویژه آن اشاره کرد.

روغنهای انتقال حرارت در بویلر چگونه کار می کنند:

گرما جهت استفاده روزمره ، توسط بشر همواره بسیار حیاتی بوده است و به طور کلی آب و بخار آن حامل گرما و انرژی هستند و به محیط زیست نیز آسیبی نمی زنند .

با افزایش فشار هوا می توانیم میزان نقطه جوش را نیز افزایش دهیم (همچون دیگ زود پز که سبب می شوند غذا زودتر پخته بشود ) ، شاید مقایسه زود پز با بویلر برای شما عجیب باشد اما در واقعیت بویلر ها به صورت کلی عملکردی شبیه زود پز را دارند که می توانند فشار های بسیار بالایی را تحمل نمایند .تعریف بویلر بر اساس نوع ان ( بویلر آب گرم ، بویلر بخار و بویلر روغن داغ ) مشخص می شود به طور مثال بویلربخار یک مخزن محصور و مقاوم دربرابر فشار که درون آن آب گرم یا بخار آب گردش می کند و به منظور گرمایش مورد استفاده قرار می گیرد .

بویلر ها یا همان دیگ های بخار صنعتی معمولا به صورت جوشکاری خاص مقاطع فولادی ضخیم ساخته می شوند تا در برابر فشار های بالا و نشتی ها به خوبی مقاومت کنند .

علت استفاده از دیگ های بخار برای تولید آب گرم یا بخار حاصل از آن می باشد که معمولا در جهت  مصارف خانگی و گرم نمودن آب می باشد ، دیگ های بخار صنعتی معمولا درایجاد بخاربرای صنایع مانند تولید برق ، حرکت توربین ها و … مورد استفاده قرار می گیرد . بویلر روغن داغ نیز نوعی سیستم گرمایشی است  که سیال انتقال دهنده گرما در آن روغن می باشد که معمولا برای انتقال گرما به صورت غیر مستقیم ، از آن مورد استفاده قرار می گیرد.

توضیحات بیشتر:

منظور از بویلر همان دیگ داغ صنعتی است و در واقع به زبان ساده‌تر بویلر نوعی محفظه گرمایشی است که در آن روغن به عنوان عامل حرکت دهنده گرما عمل می‌کند.

 در صنعت به مخزنی که سر پوشیده و در بسته باشد بویلر گفته می‌شود اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده بویلر شامل یک کویل مارپیچ به علاوه یک پوسته است.

 روغن انتقال حرارت با استفاده از پمپ به درون کویل ریخته می شود و با کمک از طریق یک مشعل روغن انتقال حرارت گرم می‌شود.

اما پوسته و کویل تنها اجزای تشکیل دهنده ی بویلر نیستند بلکه در این محفظه صنعتی اجزای دیگری اعم از پمپ سنسور، مشعل، ترموستات، تابلو و مدار فرمان، شیرآلات و… نیز استفاده می شود.

بویلر روغن داغ چه کاربردی دارد و برای چه عملکردی استفاده می شود؟

 برای گرم کردن مواد مختلف در روش های  سنتی معمولا این مواد را درون ظرفی که مناسب این کار باشد بر روی شعله مستقیم آتش قرار می دهند و مواد از این طریق گرم می شوند و سپس از آنها استفاده می شود.

 اما در رابطه با برخی از مواد که خود قدرت انتقال اشتعال را دارند این کار غیرممکن است و استفاده از این روش بدون شک همراه با آتش سوزی خواهد بود از همین رو بویلر روغن داغ یکی از تجهیزات نوین صنعتی است  که برای حل این مشکل تولید شده است.

بویلر روغن داغ با مشتعل کردن حرارت به صورت غیر مستقیم در جهت گرم کردن موادی که اشتغال زا هستند از جمله نفت خام و گاز بر می آید.

 این روغن میتواند حرارت مورد نیاز را در دمای بالا با فشاری پایین تامیین کند.

خصوصیات و چگونگی استفاده از روغنهای انتقال حرارت در بویلر:

روغن انتقال حرارتی که در بویلر استفاده می شود باید از ظرفیت حرارتی بالایی برخوردار باشد و علاوه بر آن  هدایت حرارتی آن نیز بالا باشد همانطور که میدانید هدف اصلی یک بویلر صنعتی انتقال گرما به مصرف‌کننده است که این مصرف‌کننده میتواند هر ماده‌ای که نیاز به حرارت دارد  را شامل شود.

در بویلرهای صنعتی وظیفه ی انتقال حرارت بر عهده روغن های انتقال است از همین روغن انتقال حرارت باید توانایی آن را داشته باشد که در ظرفیت گرمایی بالا به بهترین نحو هدایت حرارتی را برعهده بگیرد و گرمای مورد نیاز مصرف کننده را تامین کند.

 نقطه ی انتقال بالا، فشار بخار پایین، ظرفیت پمپ شدن، پایداری اکسیداسیون مناسب و عدم برخورد با سایر قطعات از جمله مهمترین و اصلی ترین ویژگی هایی است که یک روغن انتقال حرارت باید از آنها بهره ببرد اما آنچه در رابطه با روغنهای انتقال حرارت مهم است چگونگی استفاده از این روغن ها در بویلر ها است.

در مرحله ی اول برای انتخاب روغن مناسب باید به نوع سیستم و دمای کارکرد آن توجه کرد، در رابطه با روغنهای انتقال حرارت لازم به ذکر است که دمای بالای ۳۰۰ درجه سلسیوس در محفظه هایی که کاملاً پوشیده اند لجن ایجاد میشود و باعث میشود که روغن اسیدی شود و نتواند کارکرد خوبی از خود نشان دهد.

در مرحله بعد آنچه اهمیت ویژه دارد جلوگیری کردن از نفوذ آب به درون بویلرها است در صورت نفوذ آب، هنگام اشتعال تغییر فاز داده و به بخار تبدیل می شود که این کار در فشار پایان سبب ایجاد مشکل در بویلر میشود.

از همین رو بسیار حائز اهمیت است که به هیچ وجه اجازه ورود آب بویلر صنعتی داده نشود.

 علاوه بر این استفاده از هر حلال دیگری برای شستشوی بویلر سبب آسیب رساندن به آن می شود پس هنگام تعویض و تعمیر دستگاه برای پاکسازی آن بهتر است از روغن های مناسبی که صرفاً برای این کار تهیه و تولید شده‌اند و یا همان روغنی که در دستگاه موجود است استفاده کرد.

در آخر برای آنکه از کیفیت روغن مورد استفاده در بویلرهای صنعتی خیالتان راحت شود بهتر است که هر ساله به بررسی کیفی در رابطه با عملکرد این روغن بپردازید و در صورت نیاز اقدام به تعویض آن  نمایید.

مزایای گرمایش غیر مستقیم در صنعت چیست:

جالب آن است که گرمایش غیر مستقیم مزایای قابل توجه بیشتری نسبت به سایرگرمایش های مستقیم دارد و به این دلایل یکی از پرکاربرد ترین سیستم ها در بخش های مختلف صنغتی می باشد .

مزایای اصلی شامل موارد زیر می باشند:

1) تعداد بخش های نگهداری شونده و یا مستهلک شونده در گرمایش غیر مستقیم کمتر بوده و برای هر وسیله مصرف کننده یک مشعل به صورت جداگانه وجود دارد .

2) از گرمای بیش از حد به صورت موضعی جلوگیری شده و دما به صورت یکسان پراکنده می شود هر دستگاه به صورت مستقل تنظیم شده و می تواند دمای مورد نظر خود را داشته باشد که موجب افزایش کیفیت فرآیند در تولید می گردد .

3) دیگ های گرمایش غیر مستقیم را می توان در راحت ترین مکان ممکن در محیط از منظر دسترسی نصب نمود و ایمنی را افزایش و خطرات را کاهش داد .

عملکرد روغن انتقال حرارت:

امروزه در بسیاری از صنایع جهت تامین گرما وانرژی لازم ازاین سیستم استفاده می گردد . به علت میزان هزینه کمتر و ایمنی و امنیت بیشتر کارکنان استقبال آن نیز در حال افزایش است و همچنین در انتقال حرارت نیز بسیار کارآمد است .روغن با استفاده از پمپ درون کویل مارپیچ  ( سیم پیچی مسی ) جریان پیدا می کند و با استفاده از احتراق ایجاد شده توسط یک مشعل که به صورت افقی دربویلر تعبیه شده است گرم می شود . از مهمترین مزایای استفاده روغن در بویلرها می توان به عدم رسوب و مستهلک نمودن لوله های درون بویلر ها اشاره نمود که وظیفه کنترل مداوم و بررسی و نگهداری آن ها بر عهده مدیران شبکه نت (نگهداری و تعمییرات ) می باشد .

 

علت خطر در بویلر های بخار ، فشار بالای درون آن ها می باشد که با افزایش میزان فشار درونی بویلر می تواند همچون دینامیت عمل کند .

اگر دمای مورد نیاز ما تا دمای 300 درجه سانتی گراد باشد می توانیم روی بویلر های روغن داغ حساب باز کنیم زیرا در دماهای بالاتر به علت استهلاک و هزینه تولید بیشتر مورد استقیال عموم صنعت گران قرار نمی گیرد.

دیگ های روغن بر اساس حجم و نیازی کاری صنعت گران در دو نوع افقی و عمودی (ایستاده) تولید می شوند ، برای حجم های کاری کوچک تر و ظرفیت های کمتر از نوع عمودی استفاده می شود .

 

بیشترین میزان مصارف بویلر روغن داغ در صنایع تولیدات چوب ، مواد غذایی و صنایع تولیدات چرم می باشد که اهمیت مدیران نت در حفظ کیفیت روغن در بویلر مشخص می شود ، زیرا کهنه شدن روغن و یا عدم پاشش نا منظم حرارت در بویلر توسط مشعل می تواند باعث کف کردن و یا لجن بستن سطح روغن شود و یا به علت دمای حرارتی بالای کنترل نشده و عدم کنترل مناسب دما توسط سنسور ها موجب اسیدیته شدن روغن می شود و روغن کیفیت خود را از دست می دهد و به بویلر آسیب های زیادی می زند .

دیگ های روغنی مدرن می تواند بازدهی در حدود 85% تا 95% داشته باشد که بازدهی دیگ های روغن چگالشی حدود 90% در حالی که روغن غیر چگالشی بازدهی حدود 85 % را دارا هستند (با گذشت زمان دیگ ها بازدهی خود را کاهش می دهند ) .

برای بهبود دادن عملکرد روغن در بویلر باید به موارد زیر توجه داشت:

  • گرمایش روغن و آب گرم به صورت جداگانه برنامه ریزی بشود
  • از ترموستات مورد اطمینان از برند های معتبردر صنایع استفاده شود .
  • شیر های ترموستاتیک رادیاتور را بر روی رادیاتور ها قرار داده شود .

در بیشتر دیگ های روغن چگالشی در کشور های سرد ، از جمله روسیه و ایرلند از روغن نفت سفید استفاده می کنند زیرا به علت سبک تر بودن نسبت به گازوییل سوختن تمیز تری دارند و در حال حاضر به دنبال جایگزینی مناسب برای روغن نفت سفید می باشند .

انتخاب سیال مناسب در انتقال حرارت:

همان گونه که ذکر شد درک نیاز های واقعی در سیستم به ایجاد مجموعه ای از معیار ها کمک می کند و سبب می شود تا سیالات مناسب را برای استفاده صحیح انتخاب نمود .همچنین سیالات انتقال دهنده حرارت با توجه به ساختار شیمیایی آنها در سه دسته زیر قرار می گیرند :

  • روغن های مصنوعی با دو زیر گروه دسته بندی میان رده و بالا رده
  • روغن های معدنی
  • متفرقه ها از جمله سیلیکون ،گلیکول و …

 

زمانی که روغن از طریق فرآیندهای سنتز شیمیایی یا سایر فرآیندهایی غیر از پالایش معمولی بدست آید ، به عنوان سیال انتقال حرارت دهنده مصنوعی شناخته می شود .

روغن های انتقال حرارت مصنوعی که روغن های معطر نیز شناخته می شوند از ساختاری مبتنی بر ساختار بنزن تشکیل شده است که دارای محدوده عملیاتی 20 درجه سانتی گراد تا 400 درجه سانتی گراد است .

هنگامی که روغن از پالایش نفت معمولی بدست می آید به عنوان روغن معدنی شناخته می شود . متریال پایه تشکیل دهنده آن از تقطیر نفت بدست می آید که به آنها مواد افزودنی جهت افزایش بهبود عملکرد افزوده می شود .

سیالات مبتنی بر سیلیکون و تا حد زیادی گلیکول ، عمدتا در کاربرد های تخصصی به کار گرفته می شوند و نسبت به دو نوع مصنوعی و معدنی کمتر مورد استقبال قرار می گیرند .

انواع سیستم های روغن های انتقال حرارت:

  • سیستم های فاز مایع بدون فشار
  • سیستم های فاز مایع تحت فشار
  • بخار تحت فشار یا سیستم های فاز گردش طبیعی تحت فشار

عمر مفید روغن انتقال حرارت:

در مواجهه با دیگ داغ صنعتی و روغن انتقال حرارت آنچه از اهمیت ویژه برخوردار است کیفیت روغن است.

حتما این سوال برای شما ایجاد شده است که کیفیت روغن انتقال حرارت چه زمانی کم میشود و تایم مناسب تعویض این روغن صنعتی چه مدت پس از مصرف است؟

روغن انتقال حرارت به گونه‌ای تولید میشود که سال ها مورد استفاده قرار می گیرد و این عمر طولانی بسته به نوع روغن و کیفیتی است که دارد .

 بعد از گذر چندین سال بر اثر عوامل مختلفی  کیفیت روغن کاهش پیدا می‌کند که این امر به خوبی در عملکرد بویلر روغن داغ قابل مشاهده خواهد بود.

برای آنکه روغن انتقال حرارت عمری طولانی تر داشته باشد کافی است به اکسایش این روغن  با اکسیژن دقت شود و از عواملی که سبب ایجاد این اکسایش میشود اجتناب شود. از جمله مهمترین این عوامل وجود مس در روغن است. که با رعایت همین نکته ی ساده روغن انتقال حرارت تا سالها پس از تولید مانند روز اول با کیفیت بسیار بالا کار خواهد کرد.

عوامل موثر بر قیمت بویلر روغن داغ:

قیمت متوسط یک دیگ روغن داغ در ایرلند و اتحادیه اروپا بین 1300 تا 3000 یورو می باشد ، قیمت یک دیگ روغن به عوامل زیر بستگی دارد :

  • کشور سازنده بویلر
  • مدل بویلر
  • ظرفیت بویلر

هرگاه ظرفیت بویلر و قدرت آن افزایش یابد با توجه به افزایش میزان متریال مصرفی قیمت تمام شده آن نیز افزایش خواهد یافت .

نتیجه گیری از مزیت ها و کاربرد بویلر روغن داغ:

همانطور که گفتیم بویلر روغن داغ که به دیگ داغ صنعتی شهرت دارد برای گرم کردن مواد گوناگون در صنعت های مختلف استفاده میشود به عنوان مثال از بویلر روغن داغ برای خشک کن های بزرگ صنعتی و همچنین در کارخانجات مختلف برای تصفیه روغن موتور استفاده میکنند.

همچنین در کارخانه های تولید روغن خوراکی نیز استفاده از این دیگ داغ کاربرد ویژه‌ای دارد.

 در صنعت راه و ساختمان سازی بویلر روغن داغ از کاربردی ترین تجهیزات صنعتی است که برای ایجاد قیر ایزوگام و آسفالت از این دستگاه صنعتی استفاده می شود مثال هایی که در بالا به آنها اشاره شد تنها موارد کوچکی از کاربرد بویلر روغن داغ در صنعت است گستردگی بسیار فراوان این دستگاه صنعتی سبب شده است که تولید و تهیه روغن انتقال حرارت که جزء اصلی و جدایی ناپذیر این دیگه صنعتی اهمیت ویژه پیدا کند.

 علاوه بر بویلر روغن داغ از دیگ بخار نیز برای همین موارد استفاده میشود اما ویژگی ها و مزیت هایی که بویلر روغن داغ از خود نشان داده سبب شده است که نسبت به دیگ بخار برتری یابد و جایگاه خود را در میان صنعتگران تثبیت نماید.

 

 در ادامه به بررسی برخی از مزایای بویلر روغن داغ نسبت به دیگ بخار خواهیم پرداخت.

بویلر روغن داغ به گونه تهیه و تولید شده است که در فشاری هماهنگ با فشار اتمسفر است که این امر از انفجار و آتش سوزی جلوگیری می کند پس می توان با خیال راحت این وسیله را تهیه نمود و استفاده کرد.

از دیگر مزیت های بویلر روغن داغ آسانی کنترل درجه حرارت آن است که همین ویژگی استفاده عموم مشاغل از این دستگاه صنعتی را ممکن کرده است.

علاوه بر این مهم ترین مزیت بویلر روغن داغ نسبت به دیگ بخار بی سر و صدا بودن و عدم نیاز به ماشین آلات صنعتی دیگر است و در آخر استفاده آسان و سهولت کار همراه با قیمت مقرون به صرفه سبب شده است که بویلر روغن داغ نسبت به دیگ بخار برتری یابد.

 شرکت فیداراویل:

 بازرگانی روغن صنعتی فیداراویل در زمینه های فروش انواع روغن هیدرولیک و همچنین فروش روغن بهران اکسترا توربو دیزل 20W50 و نیز فروش روغن بهران بردبار و سایر برند های دیگر روغن صنعتی بیش از یازده سال است که فعالیت دارد.

جهت مشاوره و پرسش تمامی سوالات خود از جمله قیمت فروش واسکازین 140 و … می توانید همین حالا با بخش کارشناسان ما تماس بگیرید.

شما عزیزان همچنین می توانید محصولات صنعتی مورد نیاز خود را همچون انواع زنجیر صنعتی و بلبرینگ صنعتی از سایت فیدارگستر ما تهیه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *