خرید و قیمت روغن صنعتی با کیفیت تضمینی

تشخیص روغن موتور از واسکازین

تشخیص روغن موتور از واسکازین

راه های تشخیص روغن موتور از واسکازین چیست؟

در این پست روش های تشخیص روغن موتور از واسکازین و تفاوت این دو با یکدیگر را شرح می دهیم. در ادامه این مقاله هر یک از این روغن ها را به صورت جداگانه توضیح می دهیم. ماشین آلات بخش های متحرک مختلفی را دارند که در اثر کارکرد زیاد، گرما و اصطکاک را به وجود می آورند. برای جلوگیری از خرابی قطعات بایستی روغن صنعتی مناسب را تهیه نمایید.

برای بررسی تفاوت، راه های تشخیص روغن بایستی به مقایسه این دو بپردازیم. روغن واسکازین برای محافظت و روانسازی از قطعاتی مثل گیربکس استفاده می شود و روغن موتور برای روانسازی قطعات مختلفی مثل یاتاقان است. یکی از آسان ترین راه تشخیص روغن موتور از واسکازین، بررسی دیتاشیت روغن است و از طریق مشاهده گرانروی یا ویسکوزیته می توانید تفاوت این دو روغن را هم متوجه شوید.

گاهاً برای تشخیص روغن موتور از واسکازین می توان از روی رنگ هم آن را فهمید. معمولاً روغن های واسکازین به رنگ قرمز است و اگر به رنگ قهوه ای یا دارای بویی مثل نفت داشت، وقت تعویض آن می باشد. رنگ روغن موتور هم معمولاً قهوه ای روشن یا زرد رنگ است که در صورت کدر شدن، بایستی آن تعویض نمود.

روغن موتور چیست

روغن موتور چیست؟ موتور از اصلی ترین بخش ماشین آلات است که برای حفظ و نگهداری آن بایستی به طور منظم روغن کاری شود. روغن موتور هم به عنوان کلیدی ترین ماده برای موتور به شمار میرود تا جریان رفت و برگشت پیستون ها در ماشین را روان تر کند.

روانکاری تاثیر فوق العاده ای بر خنک کنندگی، انتقال قدرت، سرعت و دوام هر چه بیشتر موتور می گذارد. در حالت کلی دو نوع موتور برای خودرو داریم که شامل موتور بنزینی و موتور دیزلی است که روغن های آن تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند؛ زیرا موتور های آن متفاوت هستند یا به به عبارتی در موتور بنزینی نیاز به شمع برای حرکت پیستون ها است اما برای موتور دیزلی شمع نداریم و با مکش هوا و سه پره های درون موتور جرقه ایجاد میشود.

پس برای تشخیص روغن موتور از واسکازین می خواهیم بگوییم روغن موتور چیست، چه ویژگی های دارد و برای چه دستگاهی کاربرد دارد؟ روغن موتور نوعی روانکار صاف و یکدست است که با توجه به نوع روغن می توانید از آن برای موتور ماشین آلات سبک و سنگین و دستگاه های صنعتی استفاده کنید.

خودرو متشکل از بدنه، موتور، لاستیک و غیره است، اما با نگاهی دقیق تر به اجزای این وسیله نقلیه متوجه میشویم مهم ترین جز یک خودرو، موتور آن است. موتور خودرو برگرفته شده از سیلندر، پیستون، شمع و … است که برای جریان حرکت بهتر پیستون ها از روغن موتور استفاده می شود.

ویژگی های روغن های موتور:

  • پاکسازی و خنک کنندگی عالی
  • کاهش ارتعاشات و صدا های ناهنجار
  • کاهش اصطکاک و ساییدگی
  • کمک به آب بندی رینگ پیستون

در این میان با استفاده از روغن های مرغوب اصطکاک کاهش یافته و درصد خوردگی به صفر می رسد. در نتیجه روانکاری بهتری از قطعات موتور را شاهد خواهیم بود.

روغن واسکازین چیست

برای تشخیص روغن موتور از واسکازین اطلاعاتی از روغن واسکازین چیست را در اختیار شما قرار می دهیم. این روغن نوعی روانکار در گیربکس قوی ماشین آلات است و با روغن موتور فرق دارد. برای عملکرد مناسب قطعات مکانیکی، شما نیازمند روغن واسکازین هستید. این روان کننده مانع از شکستگی و خوردگی گیربکس اتوماتیک و دستی ماشین شده و همینطور نقش مهمی در بهبود کارایی چرخ دنده های داخلی دارد.

ویژگی های روغن واسکازین:

  • بهبود عملکرد جعبه دنده
  • نفوذپذیری عالی به قسمت های مختلف
  • پایداری حرارتی خوب
  • تحمل فشار بالا
  • جلوگیری از خوردگی و ساییدگی

پس همانطور که گفتیم روغن واسکازین چیست و در کجا کاربرد دارد؟ یک روغن دنده برای شرایط کاری سخت در خودرو ها و دستگاه های مختلف صنعتی است. با استفاده از این روغن می توانید از دنده ها در برابر دما و فشار زیاد محافظت کنید.

فرق روغن موتور با واسکازین

فرق روغن موتور با واسکازین

پیش تر با روغن واسکازین و روغن موتور آشنا شدید و دانستید که این دو روانکار برای ماشین آلات مختلف کاربرد دارد. حال در این بخش می خواهیم فرق روغن موتور با واسکازین را بیان کنیم. در سیستم های دستی و اتوماتیک از روغن هایی یکسان استفاده نمی شود؛ زیرا انتقال قدرت در این دو سیستم یکی نیست.

اولین و اصلی ترین فرق روغن موتور با واسکازین در نوع روغن جعبه دنده است. به عبارتی روغن های موتور برای جعبه دنده دستی و واسکازین برای جعبه دنده اتومات استفاده می شود. همچنین تفاوت بعدی زمان تعویض روغن است؛ یعنی برای روغن موتور می توان زمان خاصی را تعیین کرد ولی برای روغن واسکازین زمان دقیقی را نمی توان مشخص نمود.

امروزه به صورت متعدد در شبانه روز با وسایل نقلیه سر و کار داریم و میدانیم خودرو از مهم ترین وسیله ها در حمل نقل است که با انتخاب روغن مناسب، قطعات ماشین آلات را در برابر اکسیداسیون و حرارت مقاوم سازید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *