گریس صنعتی چیست

مواد تشکیل دهنده گریس

مواد تشکیل دهنده گریس

مواد تشکیل دهنده گریس چیست؟

در این مقاله قصد داریم تا در مورد مواد تشکیل دهنده گریس و نحوه تولید آن اطلاعاتی را شرح دهیم. قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، بهتر است تعریفی از گریس داشته باشیم. گریس صنعتی به شکل مواد جامد یا نیمه جامدی است که از ترکیبات نفتی و صابون یا ترکیب چند صابون با یک پر کننده یا بدون پر کننده تشکیل شده تا برای مصارف خاص کاربرد داشته باشد.

پس گریس ماده ای است که از ترکیب یک پر کننده در داخل روغن ساخته شده است که برای افزایش خاصیت آن ممکن است سایر مواد به آن اضافه شود.

در حالت کلی مواد تشکیل دهنده گریس شامل: 1-روغن پایه، 2-مواد افزودنی و 3-صابون ها یا غلظت دهنده های دیگر است که در ساختار گریس ها تاثیر فوق العاده ای می گذارند. گریس یک ماده روانکاری پر مصرف می باشد و برای اینکه بتواند به قطعات متحرک بچسبد و یا در اثر نیروی جاذبه یا فشار کارکرد از قطعه جدا نشود، در ساختار آن از پر کننده استفاده می شود.

به علاوه از گریس ها در نقاط غیر قابل دسترس ابزار ها نمی توان استفاده کرد؛ چرا که قابلیت انتقال حرارت و دور کردن آلودگی ها را از دستگاه ندارند اما مزایایی که دارند این است که گریس ها در ماشین آلات ساده بسیار کاربردی تر هستند و دفعات کمتری به استفاده از آن ها نیاز است. همچنین از گریس ها می توان برای آب بندی دستگاه ها هم استفاده نمود که برتری گریس نسبت به روغن صنعتی است.

نحوه تولید گریس:

برای تولید گریس از صابون فلزی استفاده می شود؛ به این صورت که در ابتدا صابون فلزی که ترکیب آمینو اسید و قلیایی فلزی است در دستگاه مخصوص قرار گرفته و روانساز به آن اضافه می شود. قابل ذکر است که برخی از انواع گریس صنعتی دارای صابون فلزی نمی باشند و برای غلیظ کردن از خاک معدنی استفاده می کنند.

برای اطلاعات از کاربرد و خواص گریس به 6 گروه اطلاعاتی زیر مراجعه کنید:

  1. نوع کاربرد گریس
  2. گرید گریس
  3. مواد افزودنی به کار رفته
  4. نوع روغن های پایه سنتیک
  5. حداقل دمای مجاز عملیاتی
  6. حداکثر دمای مجاز عملیاتی

در خواص شیمیایی گریس ها از مخلوط یک غلیظ کننده همچون صابون فلزی با یک روانساز مثل روغن استفاده می شود. تولید گریس بسته به نوع گریس متفاوت است؛ چون گریس ها انواع متفاوتی دارند.

گریس ها به دلیل ساختار ژله ای که دارند دارای معایب و مزایا مختلفی هستند در گریس های حامل روغن، ماده غلیظ کننده است و روانکاری را تنها روغن انجام می دهد که فرق اصلی گریس با روغن های صنعتی در این موضوع است.

انواع گریس های صنعتی

انواع گریس های صنعتی از پایه روغن لیتیوم، کلسیم، آلومینویم، سدیم و غیره ساخته می شود که برخی از آن ها دار به صورت گریس چند منظوره ارائه می شوند.

برای مثال انواع گریس های صنعتی با برند های زیر در سایت فیدار اویل موجود می باشد:

  • گریس مولیکوت
  • گریس فوکس
  • گریس بهران
  • گریس پارس
  • گریس اس کا اف
  • گریس شل

انواع گریس شامل گریس نسوز و گریس معمولی است که تحمل و پایداری حرارتی نوع نسوز بسیار بالا تر از نوع معمولی است.

مشخصات گریس معمولی و نسوز:

  1. بو: بو در گریس ها اگر زننده و آزار دهنده باشد؛ نشان دهنده کیفیت نا مرغوب آن گریس است که به دلیل اکسیده شدن در معرض دما های بالا می باشد. اما در کل گریس ها بر اساس روغن پایه و مواد افزودنی و مواد غلیظ کننده و انواع اسانس ها بوی متفاوتی خواهند داشت.
  2. رنگ: بر خلاف بو، رنگ گریس ها تعیین کننده کیفیت آن ها نیست. رنگ گریس ها بر اساس نوع مواد مختلف می تواند بی رنگ، طلایی، زرد و قهوه ای پر رنگ و کم رنگ و حتی سیاه باشند. گاهی هم دارای رنگ های قرمز و سبز و آبی هستند که از یک سری رنگ دانه های خاصی برای تولید آن ها استفاده می شود.
  3. فرسودگی: کاهش عمر گریس و فرسودگی آن ها اکثرا به دلیل اکسیداسیون است. اما ممکن است دما، نور، فشار و یا اکسیژن و غیره روی کاهش عمر گریس ها تاثیر منفی بگذارد.

یکی از توصیه هایی که در مورد این روانکار ها داریم این است که به هیچ وجه از مخلوط گریس و روغن استفاده نکنید. اینطور بگوییم که ترکیب این دو امکان پذیر نیست؛ چرا که از نظر ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند و علاوه بر آن ممکن است به دلیل فرمول شیمیایی گریس و روغن، یکدیگر را خنثی کنند.

کاربرد گریس صنعتی:

کاربرد گریس

همانطور که گفتیم مواد تشکیل دهنده گریس از افزودنی هایی مثل ضد رسوب، ضد اصطکاک، ضد خورندگی و غیره است که این مواد باعث افزایش خواص گریس روانکار می شود. در زیر 12 کاربرد گریس را در صنایع مختلف معرفی می کنیم:

  1. استفاده از گریس در کاهش هزینه و تعمیرات مؤثر است؛ زیرا تعداد دفعات روانکاری با گریس در مقایسه با روغن کمتر می باشد.
  2. گریس از ورود گرد و خاک یا خروج برخی مواد از ماشین آلات جلوگیری می کند.
  3. روانکاری با گریس در آب بندی قطعات در کاهش هزینه ها بسیار مؤثر است.
  4. مدت زمان روانکاری با گریس در مقایسه با روغن بسیار بیشتر می باشد؛ زیرا گریس به صورت آب بندی در قطعه باقی می ماند و طول عمر آن با قطعه یکی است.
  5. برای جلوگیری و پیشگیری از زنگ زدگی قطعه هنگامی که از آن قطعه استفاده نمی شود و روانکار آن خارج می شود می توان از گریس استفاده کرد.
  6. اغلب گریس ها اشکالات روانکاری در مجاورت با آن را حل می کند.
  7. تعدادی از گریس ها در زمان شروع دستگاه، اصطکاک کمتری را ایجاد می کنند.
  8. گریس ها به صورت یک لایه نرم که بین قطعات قرار می گیرند، باعث می شوند که صدا و ارتعاشات کاهش پیدا کنند و کارکرد روان در بعضی دستگاه ها مانند چرخ دنده های بزرگ را باعث می شوند.
  9. گریس ها در دستگاه هایی که مدام در فشار زیاد، دمای بالا و سرعت پایین کار می کنند بهتر عمل می کند.
  10. گریس در جاهایی که ماشین آلات به شدت ساییدگی و خوردگی دارند، کاربرد بهتری دارد.
  11. اکثر گریس ها در دماهای متغیر کاربرد زیادی دارند.
  12. در طراحی یاتاقان های ماشین آلات، گریس در مقایسه با روغن، کاربرد مؤثرتری دارد، زیرا استفاده از روغن دارای هزینه بالایی می باشد.

معایب گریس چیست؟

بار ها از ویژگی های گریس در سایت فیدار اویل گفتیم که برای روانکاری در فواصل زمانی بیشتر از این محصولات استفاده کنید و حال می خواهیم معایب گریس را بیان کنیم:

  1. گریس ها در زمان کارکرد دستگاه ها باعث خنک شدن آن ها نمی شوند.
  2. گریس ها به آسانی در مجاری دستگاه ها نفوذ پیدا نمی کنند.

در آخر ویژگی های گریس خیلی بیشتر از معایب گریس است که اگر به جا استفاده نشود، می تواند دردسر ساز شود.

توضیحات کلی در مورد ساختار گریس:

ساختار گریس یا مواد تشکیل دهنده گریس، صابون و روغن معدنی می باشد، به این صورت که بیش از 80 درصد گریس را روغن معدنی تشکیل می دهد. روغن معدنی در کیفیت گریس بسیار مهم است. دیگر ماده اصلی تشکیل دهنده گریس صابون است که بر اساس انواع کاربرد های گریس در انواع مختلفی تولید می شوند.

گریس از ترکیب مواد صابونی و روغن با استفاده از حرارت تولید می شود. همچنین از مواد افزودنی برای تولید گریس می توان نام برد که همین مواد افزودنی باعث مقاومت در برابر خوردگی، ساییدگی، افزایش خاصیت چسبندگی و … می شوند.

در کل سه مؤلفه مهم در انواع گریس وجود دارد که گریس روان کننده را تشکیل می دهند که عبارتند از:

  • 85 درصد روغن پایه
  • 5 درصد ضخیم کننده یا سفت کننده
  • 10 درصد افزودنی ها

درصد این مواد ثابت نیستند و بر اساس فرومول ملوکولی گریس میزان آن توسط سازنده مشخص می گردد. روغن پایه و مواد افزودنی اجزا اصلی تشکیل دهنده گریس می باشند این دو جز در کیفیت و کارایی گریس تاثیر مهمی دارند و ضخیم کننده ها، روان کننده را در خود نگهداری می کنند.

مواد تشکیل دهنده گریس چه تاثیری بر روی عملکرد آن دارد؟ گریس دارای انواع متفاوتی است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های خاص خود می باشند به طور مثال گریس نسوز دارای خاصیت روانکاری در حرارت بالا را دارد. این محصول صنعتی با توجه به اینکه یک روانکار هست مانند روغن صنعتی عمل می‌کند و برای روانکاری انواع قطعات صنعتی از جمله بلبرینگ و محصولاتی مثل زنجیر صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

این گریس در برند های متفاوتی نیز در بازار وجود دارد که هر کدام از آن ها دارای مواد تشکیل دهنده خاصی می‌باشند به‌ طور مثال گریس توتال دارای خاصیت های روانکاری پر قدرت در دمای متفاوت می باشد.

شرکت روغن و گریس صنعتی فیدار اویل

شما با مراجعه به فروشگاه سایت می توانید در آنجا اطلاعاتی مثل قیمت محصولات را کسب کنید، مواد تشکیل دهنده گریس های صنعتی از بهترین کیفیت مواد اولیه تشکیل شده است.

مهم ترین محصولات ما روغن بهران توربو دیزل 20w-50 و انواع پرطرفدار آن مثل خرید و فروش روغن بهران اکسترا توربو دیزل 20w50 و روغن بهران اکسترا توربو دیزل 15w40 می باشد که می توانید آن ها را از وب سایت های معتبر تهیه کنید. کافی است برای خرید محصولات پر طرفدار مثل روغن کمپرسور vdl 68 برند بهران یا خرید و فروش انواع روغن برش بهران به لینک های داده شده رفته و خرید خود را ثبت کنید و سوالات خود را در مورد خرید و فروش انواع روغن هیدرولیک و دیگر روغن ها مثل روغن انتقال حرارت بهران با ما در میان بگذارید.

در سایت بازرگانی روغن صنعتی فیدار اویل قادر به خریداری انواع محصولات صنعتی هستید و می توانید از ویژگی محصولات مثل قیمت روغن صنعتی و قیمت دیگر محصولات مثل بهران سمند ویژه 85w140 یا واسکازین 140 بهران اطلاعات لازم را کسب کنید.

علاوه بر آن برای خرید و فروش گریس مولیکوت، دریافت لیست قیمت خرید و فروش گریس گرافیتی و شناخت ویژگی هایی از محصولات در هنگام خرید و فروش گریس سیلیکونی می توانید با پشتیبان های فیدار اویل در ارتباط باشید. همچنین می‌توان در صفحه چت آنلاین با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را در آنجا مطرح کنید.

شرکت بازرگانی روغن صنعتی فیدار اویل علاوه بر توزیع روغن  صنعتی و گریس ها در زمینه های مختلفی از جمله انواع بلبرینگ، زنجیر صنعتی در خدمت مشتریان گرامی می باشد. این شرکت بزرگ به همه مشتریان عزیز تضمین می دهد که در بازه زمانی کوتاه محصولات انتخابی آن ها را به سراسر نقاط ایران ارسال نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *