دانستنی های روغن صنعتی و گریس

مهمترین خواص فیزیکی و شیمیایی روغن صنعتی

مهمترین خواص فیزیکی و شیمیایی روغن صنعتی

ما تمام تلاش خود را در این مقاله کرده ایم که مهمترین خواص فیزیکی و شیمیایی روغن صنعتی خوب و مقرون به صرفه را به شما توضیح دهیم.

از مهمترین خواص فیزیکی و شیمیایی روغن صنعتی:

خواص فیزیکی و شیمیایی یک ماده جز مهمترین و اساسی ترین قسمت های آن ماده یا محلول می باشد که کیفیت آن را تضمین می کند. بحث اصلی ما در این مقاله مربوط به خواص روانکار و یا همان خواص روغن های بکار رفته در چرخ دنده ها و ماشین آلات می باشد که پایه و اساس آن روغن به اضافه مقدار متفاوتی از ترکیب ها و مواد افزودنی مختلف می باشد.

اگر بخواهید روغن های صنعتی مطلوب و بهینه تولید کنید حتما باید اندازه گیری دقیقی از مقدار افزودنی ها و تاثیر آن ها بر روی روغن و همچنین تاثیرات مختلف آن را از نظر دمایی، گردش بالا در مخزن و … را داشته باشید و علاوه بر این موارد خواص فیزیکی و شیمیایی روغن در هنگام اضافه شدن به ترکیبات مختلف را مورد بررسی و آزمایش قرار دهید تا عملکردهای مختلف آن را سنجیده و بهترین حالت ممکن را برای خواص روانکار انتخاب کنید.

برای اندازه گیری دقیق خواص فیزیکی یک ماده و یا روانکار و همچنین میزان قابلیت آن در بکارگیری به عنوان روغن ماشین آلات می توان از استانداردهای جهانی مختلفی استفاده کرد که از مهمترین آن ها می توان به: استاندارد API مربوط به موسسه نفت در داخل کشور خودمان ایران، ASTM استاندارد آمریکایی برای مواد و تست آن، DIN استاندارد آلمانی بسیار معتبر، ISO اشاره کرد.

اطلاعات بیشتر در این مورد:

در علم سیالات و خواص فیزیکی و شیمیایی مواد، علمی به نام رئولوژی وجود دارد که مربوط به قسمت حرکت سیالات و تغییرات مواد از نظر شکل ظاهری می باشد. از مهمترین خواص رئولوژی هم گرانروی می باشد که بیشتر در خواص روانکار خود را نشان خواهد داد و در ادامه قصد داریم کمی راجع به آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

ویژگی یک سیال در حال حرکت:

یک سیال در حال حرکت از چندین میلیون اتم و مولکول تشکیل شده است که تمامی این مولکول ها در درون سیال در حال جنب و جوش بوده و یک اصطحکاک داخلی درون سیال بوجود می آورند که با عامل حرکت سیال مخالفت کرده و یک مقاومت در برابر آن ایجاد می کند که در علم سیالات به آن گرانروی می گویند. مقدار هر مقاومت با عکس دما رابطه مستقیم دارد و هر چقدر میزان دمای اندازه گیری شده بالا باشد مقدار گرانروی کمتر خواهد بود زیرا دما جنب و جوش و تحرک را بیشتر کرده و مولکول را در جهت سیال قرار می دهد.

دو نوع گرانروی در علم رئولوژی و خواص روانکار وجود دارد که یکی گرانروی دینامیک و دیگری گرانروی سینماتیک می باشد.

گرانروی دینامیک

از گرانروی دینامیک به منظور طراحی و ساخت انواع یاتاقان ها استفاده می شود و محاسبه آن با اندازه گیری اصطحکاک درونی مایعات و سیالات امکان پذیر می باشد. در واقع نیرویی که برای غلبه اصطحکاک در مایعات لازم است را گرانروی دینامیک گویند که از مهمترین خواص فیزیکی و شیمیایی سیال و انواع روغن های صنعتی می باشد.

گرانروی سینماتیک

برای اندازه گیری این نیرو کافی است که یک لوله مویین در آزمایشگاه داشته باشید و مقدار زمان لازم برای طی کردن سیال در درون لوله را با وجود نیروی وزن محاسبه کنید.

ویژگی ها و خواص روانکار

یک روانکار دارای ویژگی های بسیار زیادی می باشد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نقطه ریزش: این نقطه در خواص روانکار بسیار مهم می باشد و به ما نشان خواهد داد که روغن صنعتی تا این حد از دما قادر خواهد بود که به حرکت خود در لوله و دیگر محفظه ها به حرکت خود ادامه دهد. این خواص فیزیکی و شیمیایی روغن تا حد زیادی مورد توجه مناطق سردسیر می باشد که دمای آنجا بسیار پایین است.
  • دمای تیرگی یا ابری: این نقطه از دما زمانی اتفاق می افتد که روغن صنعتی حالت سیال بودن خود را ازدست می دهد و به نوعی ته نشین می شود و به اصطلاح علم مواد تبدیل به واکس شده است. نباید بگذاریم که سیال و روغن به این نقطه برسند.
  • نقطه قطره ای شدن: این نقطه از دما برای گریس ها کاربرد داشته و از جمله خواص روانکار به حساب می آید که ماده از حالت تقریبا جامد به حالت مایع تبدیل وضعیت دهد.
  • نقطه احتراق: به میزان تبخیر بیش از حد روغن درون محفظه و با استفاده از یک انرژی فعال سازی بسیار کوچک و نتیجه آن احتراق مربوط به روغن، نقطه احتراق می گویند. در واقع پایین ترین میزان دما در تبخیر روغن را به عنوان نقطه احتراق در نظر می گیرند که در خواص روانکار روغن بسیار اهمیت دارد.

انواع محصولات ما :

با مراجعه به فروشگاه سایت ما شما قادر به خرید و فروش انواع روغن صنعتی انواع گریس نسوز و یا محصولات دیگری از جمله قطعاتی مثل بلبرینگ و یا زنجیر صنعتی هستید همچنین می توانید با شماره تماس های موجود در صفحه اصلی در ارتباط باشید تا اطلاعاتی درباره انواع محصولات مثل  بهران کمپرسور VDL 68 و یا برای دریافت قیمت و خرید و فروش روغن بهران توربو اکستر و یا روغن دنده خودرویی بهران سمند ویژه 85W140  را نیز دریافت کنید و با ویژگی های محصولاتی مثل قیمت روغن بهران برش و یا قیمت روغن بهران اکسترا توربو دیزل 20W50 و یا قیمت و خرید و فروش بهران توربو دیزل نیز آشنا شوید.
سایت بازرگانی روغن صنعتی فیدار اویل همواره در تلاش است تا با ارائه محصولات با کیفیت مثل روغن انتقال حرارت بهران یا روغن گیربکس خودرو  اعتماد و رضایت شما را به دست بیاورد

درباره ی ما:

شما با مراجعه به سایت بازرگانی روغن صنعتی فیدار اویل قادر به خریداری انواع روغن صنعتی در برند های معتبر روغن صنعتی بهران هستید و می توانید از انواع مدل های این روغن صنعتی نسبت به روغن صنعتی بهران هیدرولیک و یا روغن صنعتی بهران بردبار و روغن صنعتی بهران آذرخش دیدن کنید البته تنوع روغن های صنعتی برند بهران بسیار زیاد می باشد و برای دریافت اطلاعات بیشتر مثل قیمت روغن صنعتی با ما در ارتباط باشید.

علاوه بر آن برای خرید و فروش گریس مولیکوت ، دریافت لیست قیمت خرید و فروش گریس گرافیتی و شناخت ویژگی هایی از محصولات در هنگام خرید و فروش گریس سیلیکونی می توانید با پشتیبان های فیدار اویل در ارتباط باشید.

همچنین شما با مراجعه به فروشگاه سایت ما قادر به خریداری انواع دیگر محصولات مثل انواع گریس مثل گریس نسوز هستید و اطلاعات مربوط به چگونگی استفاده از این محصولات را می توانید در قسمت مقالات محصولات دریافت کنید.
برای خریداری محصولات دیگر فروشگاه فیدار مثل بلبرینگ صنعتی و یا زنجیر صنعتی می توانید با ما در دیگر سایت های فیدار گستر همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *