دانستنی های روغن صنعتی و گریس

کاربرد روغن انتقال حرارت در صنایع گوناگون

کاربرد روغن انتقال حرارت در صنایع گوناگون با برند های معتبر

کاربرد روغن انتقال حرارت در صنایع گوناگون سوالی بود که بسیاری از خریداران این محصول می خواستند بدانند به همین دلیل در این مقاله به آن میپردازیم.

 

انواع کاربرد روغن انتقال حرارت در صنایع گوناگون :

ماشینی شدن صنعت ها ی گوناگون همواره با تولید دستگاه ها و قطعات پیچیده همراه بوده است که  شرایط تولید سخت و قیمت گران آنها برای صنایع مختلف کمرشکن بوده  از همین رو نگهداری دستگاه های صنعتی بدون کم شدن کارایی آنها در دراز مدت دغدغه ی اغلب صنعت گران  است.

صنعت گران برای غلبه بر این مشکل راه ها و روش های گوناگونی را امتحان کرده اند که تولید روانکار های صنعتی یکی از این روش بوده است.

برای آنکه دستگاه های صنعتی بدون آسیب در درازمدت با همان کارایی اولیه به فعالیت خود ادامه دهند از روانکار های صنعتی در جهت بالا بردن عملکرد و کیفیت و طول عمر آن ها استفاده می شود.

فواید روانکار ها :

آب مهم ترین پاک کننده جهت از بین بردن  آلودگی ها و گردوغبار است اما در ابزار آلات صنعتی استفاده از آب جوابگو نیست چرا که اغلب دستگاه ها و قطعات صنعتی از فلزات تولید شده اند و همان طور که میدانید استفاده از آب برای پاکسازی  فلزات امکان خوردگی و زنگ زدگی آنها را فراهم میکند در نتیجه در صنعت برای پاکسازی دستگاه ها از روانکار های صنعتی استفاده می شود که این روانکار ها در دو نوع مایع و جامد شامل گریس و روغن اند.

این محتوا با هدف معرفی روغن انتقال حرارت و کاربرد آن در صنایع گوناگون تولید شده است و هدف از ارائه ی آن کمک به  سهولت خرید شما و انتخاب هرچه راحت تر و آسان تر روانکار مناسب است.

روانکار صنعتی چیست :

اما قبل از آنکه به معرفی روغن انتقال حرارت بپردازیم و به طور ویژه تر با آن آشنا شویم لازم است که بدانیم منظور از روانکار صنعتی چیست و وظیفه ای که این ماده ی صنعتی بر عهده دارد شامل چه مواردی است.

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که روانکار صنعتی، ماده ای است که برای راحت و روان کارکردن ابزارآلات صنعتی تولید میشود که این روان  کارکردن شامل پاکسازی، کم کردن سروصدا، آب بندی و دیگر موارد میشوید.

روانکار های صنعتی هم به صورت مایع و هم به صورت جامد تولید می شوند، گریس ها نوعی روانکار صنعتی اند که در نوع جامد تهیه و تولید میشوند از گریس ها عمدتا برای پاکسازی و آب بندی دستگاه های صنعتی استفاده میکنند.

انواع روانکار ها :

نوع دیگری از روانکار های صنعتی، مواد مایعی به نام روغن صنعتی هستند که در انواع  مختلفی تهیه و تولید میشوند، روغن ها نیز مانند گریس ها وظیفه روانکاری دستگاه های صنعتی را برعهده دارند و علاوه بر آن نشتی گیری و خنک سازی قطعات را نیز متحمل می‌شوند.

عمده بحث این مقاله در رابطه با یک نوع  روغن صنعتی با نام روغن انتقال حرارت است.

عملکرد انتقال حرارت :

روغن انتقال حرارت باعث انتقال گرما از مکانی به مکان دیگر در قطعات و دستگاه های صنعتی که  در  فشار دمایی بالا فعالیت دارند میشود و از همین طریق روانکاری و از آن مهمتر خنک سازی  تجهیزات صنعتی را برعهده میگیرد مهم ترین ویژگی این روانکار صنعتی  مقاومت حرارتی بالا همراه با نقطه جوش و ظرفیت گرمایی ویژه است.

قبل از آن که به طور کامل تر به معرفی این محصول صنعتی بپردازیم بهتر است که با  انواع مختلف روغن های صنعتی آشنا شویم از همین رو در ادامه روغن هایی که در صنعت روانکاری فروش و کاربرد بالایی دارند را عنوان میکنیم.

روغن های صنعتی عموما با پایه ی نفتی و یا گیاهی موجودند که روانکار های روغنی عموما دارای پایه نفتی اند و در انواع مختلفی موجودند اما پرکاربرد ترین روغن های روانکاری صنعتی عبارت اند از:

 

روغن روانکاری مهندسی:

 

 روغن های روانکاری مهندسی طیف گسترده ای از صنعت را در بر میگیرند و برای موارد گوناگونی استفاده میشوند در رابطه با روغن های روانکاری مهندسی آنچه حائز اهمیت است تخصصی بودن آنها است، به طور ساده تر هر روغن صرفا برای مشخصه ای خاص تولید و مصرف میشود مثلا  برای روانکاری روغن مخصوص تولید میشود برای افزایش طول عمر نیز روغن دیگری تولید میشود بر حسب هر خاصیتی که ملاک است روغن مخصوص آن تهیه و مصرف میشود، روغن گیربکس، روغن کمپرسور، روغن هیدرولیک از  انواع مختلف روغن های مهندسی هستند که هر کدام ویژگی خاص و عملکرد مخصوص به خود را دارند.

که در دو دسته ی روغن سبک و روغن سنگین روانه ی بازار صنعتی میشوند.روغن های سبک برای آن دسته از ماشین آلاتی که دارای سرعت بالا و بار کن هستند مورد استفاده قرار میگیرند که عموما در صنعت نساجی در دستگاه های مختلف این صنعت کاربرد فراوان دارند، روغن های سنگین نیز برای آن دسته از ابزار آلات صنعتی که سرعت کم و بار متوسطی را در بر میگیرند استفاده میشوند.

 

روغن انتقال قدرت (هیدرولیک):

 

روغن انتقال قدرت که با نام صنعتی روغن هیدرولیک معروف است برای روانکاری فرمان های هیدرولیکی و همچنین افزایش سرعت آن استفاده می شود که با این تفاسیر بیشترین استفاده از این روغن در صنعت خودروسازی است اما علاوه بر آن روغن هیدرولیک به عنوان یک سیال در روانکاری بازوهای حرکتی و پمپ های بزرگ  استفاده می شود که همین امر سبب شده در تمامی سیستم های هیدرولیکی صنعت های مختلف نقش پررنگی ایفا کند.

هدف از تولید روغن انتقال قدرت کمک به افزایش سرعت، قدرت و روان کنندگی حرکت قطعات مختلف هیدرولیکی است .روغن هیدرولیک هم با پایه ی نفتی و هم سنتتیک تولید میشود و در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد.

 

روغن انتقال حرارت:

 

همانطور که از نام این روغن بر می آید از روغن انتقال حرارت برای عملیات حرارتی استفاده می شود ، که اساس کار آن خنک سازی و کم کردن حرارت از دستگاه های صنعتی و قطعات موجود در آنها است، روغن انتقال حرارت بسته به میزان دمایی که می‌تواند تحمل کند در انواع مختلفی تولید میشود و کاربرد های گوناگونی پیدا میکند.

مثال ساده کاربرد این روغن، استفاده از آن در صنعت جوشکاری است. پس از جوشکاری قطعه ی صنعتی برای سرد کردن سریع و یا به عبارت دیگر کوئنچ کردن از روغن انتقال حرارت برای خنک سازی استفاده می شود استفاده از روغن انتقال حرارت در صنعت جوشکاری تنها یکی از  کاربرد های فراوان این روغن در صنایع مختلف است ، علاوه بر آن از این روغن در صنعت های مختلف برای کاربرد های متفاوت استفاده می شود که در ادامه به کاربرد این روغن بیشتر خواهیم پرداخت

 

 روغن های برشی:

 

روغن های برشی عموما در صنعت هوایی که نیاز به تراشکاری و برش است استفاده میشود تا براده های که بر سطح قطعه ی تولید ایجاد میشوند را دور کند و علاوه بر آن وسیله ای که به واسطه ی آن کار برش انجام شده را نیز خنک میکنند از همین رو بیشتر برای، فرزکاری، تراشکاری، چرخدنده تراشی و… استفاده میشود.

 

سایر روغن های صنعتی:

 

برای شناخت بیشتر شما در این مطلب در ابتدا شروع به معرفی انواع مختلف روغن های صنعتی کردیم و چهار دسته از بزرگ ترین روغن های صنعتی را به شما معرفی کردیم، اما همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم روغن های صنعتی تنها شامل همین چهار دسته نمی‌شوند و بر حسب نیاز و انتظاری که از آنها می رود در دسته های مختلف برای کار های گوناگون تولید میشوند و این تنوع بسیار گسترده است.

اما  از آنجا که اصلی ترین ماده ی تشکیل دهند روغن های صنعتی و یا به عبارت دیگر همان روغن پایه که نود درصد حجم روغن را تشکیل میدهد در همه ی روغن ها یکسان است عموما مردم شناختی از روغن ها ندارند و گمان میبرند تمام روغن های صنعتی برای کاری که قصد  انجام آن را دارند، مفید اند از همین رو برایشان تفاوتی ندارد چه نوع روغنی تهیه و مصرف میکنند.

از همین رو لازم به ذکر است که اگر چه پایه ی اصلی روغن های صنعتی یکی است اما آنچه سبب عملکرد بهتر آن ها می شود شاخص ویسکوزیته و مواد افزاینده ای است که در آن به کار رفته است و در واقع عامل تعیین کننده در کارایی بالاتر و بهتر این روانکارهای صنعتی همان ده درصدی است که توسط مواد افزاینده و میزان ویسکوزیته سنجیده میشود.

دستگاه های مصرف کننده ی روانکار ها :

روغن های صنعتی در مدل ها و انواع گوناگونی به کار میروند از جمله، روغن موتور، توربین، چرخ دنده ،عایف کننده، ترمز و غیره و غیره … و در واقع نوع کاربرد و کارایی روغن تعین میکند در چه نوعی با چه موادی و برای چه کاری تولید شود.

روان انتقال حرارت همانطور که بارها در این مطلب در رابطه با آن سخن گفتیم از پرفروش ترین روغن های صنعتی است که علت این فروش بالا ،کاربرد ویژه ی آن در صنایع گوناگون است که در ادامه ی این محتوا در رابطه با کاربرد آن مطالب بیشتری عنوان میکنیم.

 

مشخصات روغن انتقال حرارت:

 

در طول این مطلب بارها به این نکته اشاره داشتیم که از مهم ترین شاخصه های روغن انتقال حرارت نقطه ی جوش بالا و ظرفیت گرمایی ویژه ی آن است. میدانید که نقطه ی جوش با سرعت تبخیر مایعات رابطه عکس دارد یعنی هر چقدر که نقطه جوش بالا تر برود سرعت بخار شدن مایعات کمتر میشود.

از همین رو این خاصیت سبب می شود که روغن انتقال حرارت در شرایط دمایی بالا از بخار شدن مایعات جلوگیری نماید. نکته ی حائز اهمیت که در رابطه با این شاخصه ی روغن انتقال حرارت وجود دارد اطمینان حاصل کردن از نقطه جوش بالای روغن است، چنانچه روغن انتقال حرارت دارای مقطعه ی جوش پایینی باشد در دمای زیاد باعث بهار شدن مایعات و همچنین رسوب شدن خود روغن در دستگاه های صنعتی می شود که این امر نه تنها سبب روانکاری دستگاه نمیشود بلکه برای از بین بردن خود روغن نیز نیاز به روانکاری دیگر به وجود می‌آید که در صورت رفع نشدن دستگاه عملکرد خود را از دست می دهد و چه بسا آسیب هم ببیند.

دیگر ویژگی های این محصول :

ظرفیت حرارتی بالا از دیگر شاخصه های روغن انتقال حرارت است در رابطه با روغن انتقال حرارت باید حواسمان باشد که در صورتی که روغن ظرفیت گرمایی بالایی نداشته باشد قبل از آن که دما افزایش یابد و به نقطه جوش بالا برسد بخار میشود از همین رو به روغن بیشتری برای روانکاری نیاز خواهد بود که این امر به شدت بر میزان مصرف روغن روانکاری صنعتی تاثیر گذار است.

از همین رو ظرفیت گرمایی بالا مانع از بخار شدن روغن و در نهایت کمتر مصرف شدن آن میشود که  این امر جهت صرفه جویی در هزینه و مقدار مصرف روغن تاثیرگذار است.

علاوه بر این ها روغن انتقال حرارت باید شاخصه های دیگری از جمله ، پایداری مقاومتی، سهولت در دفع مواد زاید، ضد خورنده بودن ، نقطه اشتعال بالا و.. را نیز در بر بگیرد تا به عنوان یک روانکار خوب و مناسب بشود از آن استفاده کرد.

 

عمر روغن انتقال حرارت

 

در رابطه با عمر روانکاری روغن انتقال حرارت لازم است که بدانید هر چقدر روغن انتقال حرارت در برابر اکسیداسیون مقاومت بیشتری داشته باشد به یقین عمر آن نیز بیشتر خواهد بود و بالعکس هر چقدر اکسیژن محیط مورد مصرفی روغن بیشتر باشد عمر روانکاری روغن نیز کاهش می یابد از همین رو برای آنکه روغن انتقال حرارت در مدت زمان بیشتری عمر کند لازم است که هر آنچه را که سبب افزایش اکسیداسیون میشود از محیطی که روغن در آن کار می کند دور کرد، مس، آب، زنگ زدگی، گردو غبار از جمله مواردی است که اکسیداسیون را افزایش میدهد

 

کاربرد روغن انتقال حرارت

 

روغن انتقال حرارت در صنایع مختلفی استفاده میشود و کاربرد صنعتی آن بسیار گسترده است، از سیستم های پیچیده ی چند حلقه ای گرفته تا سیستم های ساده و آماتور روغن انتقال حرارت در آنها کاربرد دارد.

از این روغن در صنعت های  فراوانی از جمله صنعت، نفت و گاز، فولاد، رول، پلاستیک،لاستیک، قالب گیری، نساجی، سنتز، کارخانجات و تولیدی های گوناگون، پالایشگاه و … استفاده میشود و همان طور که دیدی کاربرد آن بر حسب وظیفه ای که برعهده دارد متنوع و گوناگون است.

خرید و فروش روغن انتقال حرارت :

در رابطه با قیمت روغن انتقال حرارت آنچه تعیین کننده نهایی است نوع روغن و مواد افزاینده ای است که در آن به کار رفته اند و علاوه بر اینها عوامل بسیاری بر میزان قیمت این روانکار صنعتی تاثیر گذار اند .

دستگاه های صنعتی عموما بسیار گران و کمبایند و بسیاری از قطعات آنها یافت نمی شوند از همین رو برای  مراقبت از آنها بهتر است که از بهترین روغن های صنعتی استفاده شود ، میزان هزینه ی خرید روغن هر چقدر که باشد د مقایسه با خرید دستگاه و قطعات مبلغ بسیار ناچیز و کمی است.

پس کماکان پیشنهاد ما به شما خرید روغن انتقال حرارت مناسب از بهترین نوع و بهترین برند ها است.

درباره ی ما :

برای دریافت اطلاعاتی چون قیمت روغن هیدرولیک صنعتی، لیست  قیمت روغن بهران برش لیست قیمت روغن بهران اکسترا توربو دیزل 20W50 و یا قیمت و خرید و فروش بهران توربو دیزل با ما در ادامه همراه باشید همچنین ما در فیدار سعی داشته ایم تا با برقراری امکان خرید و فروش گریس سیلیکونی و یا خرید و فروش گریس گرافیتی و یا خرید و فروش گریس مولیکوت  همگی به صورت انلاین کار شما را راحت تر کرده باشیم.

برای دریافت اطلاعاتی درباره ی چگونگی بهران کمپرسور VDL 68  و قطعاتی چون بلبرینگ و یا برای دریافت قیمت و خرید و فروش روغن بهران توربو اکسترا و خرید روغن دنده خودرویی بهران سمند ویژه با ما در ادامه همراه باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *